اخذ اقامت در قبرس شمالی

اخذ اقامت در قبرس شمالی

اگر به دنبال مهاجرت باشید، بدون شک قبرس شمالی یکی از گزینه‌های شما برای اقامت خواهد بود چرا که کیفیت بالای زندگی در این کشور و شرایط ویژه آن برای کارهای چند ملیتی برای هر مهاجری قابل تامل است. در این مقاله قصد داریم که شرایط اقامت قبرس شمالی را با جزئیات کامل به همراه شرایط اقامتی در اورنست بررسی کنیم. اقامت قبرس شمالی با خرید ملک، اقامت توریستی قبرس شمالی، اقامت دائم قبرس شمالی و اقامت تحصیلی قبرس شمالی از جمله مواردی است که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

چند نکته در مورد اقامت قبرس شمالی

در کنار بررسی شرایط ویژه اقامت قبرس شمالی مانند تحصیلی، توریستی، سرمایه گذاری و دائم، باید این موضوعات را هم بررسی کنیم که راه‌های اخذ اقامت در قبرس شمالی چیست، قوانین مهاجرت و اخذ تابعیت در این زمینه به چه صورت هستند و میزان سرمایه گذاری لازم برای خرید ملک چقدر است؟ در این زمینه شما می‌توانید از خدمات مشاوره و وکلای مهاجرت موسسه اورنست هم کمک بگیرید تا هیچ ابهامی در این زمینه برای شما باقی نماند.

شرایط عمومی اقامت قبرس شمالی چیست؟

برای اخذ اقامت در قبرس شمالی و یا هر کشور دیگری شما نیاز دارید که شرایط عمومی آن کشور را مورد بررسی قرار دهید. قبرس که به دو بخش شمالی (قبیله ترک) و جنوبی (قبیله یونانی) تقسیم بندی شده‌است، یک کشور اروپایی محسوب می‌شود که پایتخت آن شهر نیکوزیا است. از جمله زبان‌های رسمی این کشور، دو زبان ترکی و یونانی است. همانطور که خودتان هم حدس می‌زنید، بخش شمالی این کشور به زبان ترکی و بخش جنوبی آن، یونانی زبان هستند!
اکثریت مردم شمال این کشور مسلمان و اکثریت مردم جنوب آن هم پیرو دین ارتودکس می‌باشند. پول رسمی این کشور برای تبادلات و خرید کالا، محصولات و خدمات یورو بوده و جمعیتی در حدود 1 میلیون و 100 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. حدود 840 هزار نفر از جمعیت ذکر شده در بخش جنوبی قبرس و حدود 350 هزار نفر آن در بخش شمالی این کشور سکونت دارند.
در واقع حدود تنها 20 درصد در قبرس شمالی زندگی می‌کنند که در صورت مهاجرت با آن‌ها زندگی خواهید کرد. از جمله روش‌هایی که در بخش شمالی این کشور قادر به دریافت اقامت هستید، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و خرید ملک است.

همچنین بخوانید: چگونه ویزای قبرس شمالی بگیریم؟

اقامت قبرس شمالی با ویزای کاری

جستجو برای دریافت ویزای کاری در قبرس شمالی

قبرس شمالی با آمار نرخ بیکاری در حدود 7.4 درصد در سال‌های اخیر از لحاظ کاری، کشور ایده آلی نیست چرا که نرخ بیکاری در آن بالاست و کشورهای اروپایی دیگری وجود دارند که نرخ بیکاری در آن‌ها کمتر باشد. در واقع بر اساس آمارها و شواهد موجود در این زمینه، نرخ بیکاری در قبرس شمالی از سال‌های 2012 تا 2017 همواره بالای 10 درصد بوده که خبر خوبی نیست.
البته نباید این موضوع را در نظر گرفت که آمار نرخ بیکاری در سال 2003 (که پایین‌ترین آمار بیکاری را نسبت به 30 سال گذشته داشته‌است!) در حدود 4 یا 5 درصد بوده‌است. اگر فرد متخصصی هستید و برای کسب درآمد بالاتر می‌خواهید در این کشور سکونت کنید، باید بدانید که درآمد متخصصین در این کشور بالا نبود و شما می‌توانید در کشورهای دیگری مثل آلمان، اتریش، دانمارک یا هلند با توجه به تخصص خود، حقوق بالاتری دریافت کنید.
میانگین درآمدی در قبرس شمالی برای افراد متخصص در حدود 2000 یورو در ماه و برای کارگرهای ساده در حدود 1000 یورو بوده‌است. البته بازهم موارد استثنایی وجود دارند که بهتر است آن‌ها را بررسی کرد. در این زمینه فرد مهاجر حتما باید یک جاب آفر از سوی یک شرکت دریافت کرده باشد تا بتواند اقامت 4 ساله کاری بگیرد.
اگر تخصص شما در زمینه‌های برق و کامپیوتر نباشد (که جزو مشاغل پرطرفدار در این کشور هستند)، بهتر است بدانید که ویزای اقامتی شما بعد از 4 سال تمدید نخواهد شد.

آیا یک فرد متاهل می‌تواند با خانواده خود به قبرس شمالی، مهاجرت کند؟

اگر با ویزای کاری می‌خواهید خانواده خود یعنی همسر بالای 21 سال و فرزند مجرد زیر 18 سال را به قبرس شمالی ببرید، باید در نظر داشته باشید که بعد از بررسی مدارک و تایید آن‌ها، می‌توانید برای اقامت قبرس شمالی خانواده خود یک ویزای دو ساله اخذ کنید که به صورت سالانه تا مدت زمان حضور شما تمدید خواهد شد.
در این زمینه مدنظر داشته باشید که بدون جاب آفر و یا پیشنهاد ویژه از سوی یک کارفرما، نمی‌توانید برای ویزای کاری در قبرس شمالی اقامت کنید. اگر احساس می‌کنید که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید مقاله وضعیت کار در قبرس شمالی چگونه است را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این حوزه بدست آورید.

اقامت تحصیلی قبرس شمالی چگونه است؟

باتوجه به شرایط علمی ویژه برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور، برخی از افراد به دنبال اخذ ویزای اقامت تحصیلی قبرس شمالی هستند. اگر به عنوان یک فرد غیر اروپایی می‌خواهید، درخواست خود را ارسال کنید، باید بدانید که بعد از قبولی درخواست شما از سوی سفارت یا وزارت مربوطه در قبرس، می‌توانید در سه مقطه تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور مشغول به تحصیل شوید.

دانشجویان دانشگاه های معتبر قبرس شمالی

در میان دانشگاه‌های قبرس شمالی، دانشگاه نیکوزیا که در پایتخت این کشور هم قرار دارد دارای رتبه علمی و درجه بالاتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها است که البته در بخش اروپایی و جنوبی این کشور قرار گرفته‌است. شما با تحصیل در این دانشگاه و اخذ مدرک، می‌توانید مدرک علمی صادر شده را برای کشورهای مختلفی در جهان مثل کانادا و اکثر کشورهای اروپایی ارسال کنید.
شما در دانشگاه نیکوزیا می‌توانید در رشته‌های مختلفی همچون علوم انسانی، تجربی، پزشکی و حتی هنر مشغول به تحصیل شوید. مدنظر داشته باشید که بعد از تمام شدن ویزای تحصیلی و دریافت مدرک علمی، شما قادر هستید که به صورت خوداشتغال و یا پیدا کردن کار در یک شرکت، موسسه یا همکاری با یک کارفرما، ویزای کاری اخذ کنید که شرایط آن در بالاتر ذکر شد.
باتوجه به این که برای چه مقطع تحصیلی می‌خواهید اقدام به دریافت ویزای اقامت تحصیلی قبرس شمالی کنید، شرایط متفاوتی خواهید داشت، بنابراین با جدا کردن دسته بندی‌های مختلف، سعی کردیم در این زمینه مسائل را برای شما شفاف‌تر کنیم:

اقامت تحصیلی قبرس شمالی برای مقطع کارشناسی و لیسانس

طول دوره تحصیلی مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های قبرس شمالی، حدود 4 سال است. شما باید برای درخواست خود حتما یک مدرک معتبر مثل آیلتس با نمره 5.5 یا 6 را ارائه کنید. البته از سمت دانشگاه مقصد هم از شما یک آزمون گرفته می‌شود که در آن سطح زبان شما اعتبارسنجی شود. مدنظر داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاهی مثل نیکوزیا برای مقطع کارشناسی به صورت میانگین برای رشته‌های مختلف در حدود 9 هزار یورو برای هر سال است.

اقامت تحصیلی در قبرس شمالی برای مقطع کارشناسی ارشد

شما می‌توانید در این مقطع تحصیلی در رشته‌هایی مثل پزشکی، داروسازی، مدیریت، فنی و مهندسی و … در دانشگاه‌های معتبر این کشور مشغول به تحصیل شوید و یک مقطع 2 ساله با یک مدرک معتبر را بگذرانید. شما برای این مقطع تحصیلی نیاز دارید که یک مدرک آیلتس با نمره 6 یا 6.5 را بگذرانید. البته شما می‌توانید قبل از ورود به دانشگاه در قبرس شمالی، دوره‌های آموزش زبان را بگذرانید.
مدنظر داشته باشید که هزینه تحصیلی در این مقطع برای هر سال در حدود 13 هزار یورو (غیر از رشته‌های پزشکی) خواهد بود. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی برای رشته‌های پزشکی در سه سال اول به صورت میانگین 18 هزار یورو و در سه سال پایانی در حدود 22 هزار یورو تخمین زده شده‌است.

اقامت تحصیلی در قبرس شمالی مقطع دکترا

شما برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی برای این مقطع تحصیلی باید زمانی در حدود 3 یا 5 سال را در نظر بگیرید. البته مواردی هم وجود دارند که تنها در طول سه سال اقامت در قبرس شمالی، قادر بودند مدرک دکترا خود را اخذ کنند. شما در این زمینه باید آیلتس 6.5 به بالا داشته باشید تا بتوانید در رشته‌هایی مثل پرستاری، فنی و مهندسی، کامپیوتر، نفت و گاز و … تحصیل کنید.
هزینه تحصیل در مقطع دکترا برای دانشگاه‌های قبرس در حدود 13 یا 14 هزار یورو در سال بوده که اگر این مدت زمان بیشتر از 3 سال طول بکشد، باید با توجه به هزینه ای که در این زمینه انجام می‌دادید، مبلغ 1500 یورو اضافه‌تر پرداخت کنید.

اقامت دائم قبرس شمالی از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از شیوه‌های اقامت قبرس شمالی که شاید شرایط لازم برای آن را داشته باشید، اقامت دائم قبرس شمالی از طریق سرمایه گذاری در این کشور است. شما برای اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری نیاز دارید که حتما یکی از دو روش اقامت قبرس شمالی با خرید ملک در قبرس شمالی یا ثبت شرکت را امتحان کنید.
نکته حائز اهمیت در رابطه با این اقامت دائم قبرس شمالی که معمولا به آن توجه نمی‌شود، این است که شما با دریافت ویزای دائم یا حتی شهروندی خود به راحتی نمی‌توانید در کشورهای اروپایی مجاور قبرس، سفر داشته باشید چرا که باتوجه به اختلافات بخش شمالی (ترک نشین) و بخش جنوبی (قبیله یونانی و قسمت اروپایی)، قبرس تا به الان نتوانسته عضو پیمان شنگن قرار بگیرد.
شما برای سرمایه گذاری و دریافت ویزای سرمایه گذاری در قبرس شمالی از طریق ثبت شرکت، باید در این کشور یک شرکت به مبلغ حدود 600 هزار یورور یا حتی بالاتر ثبت کنید تا به عنوان یک سرمایه گذار خارجی مهم، قادر به دریافت تبعیت باشید.

مراحل اقامت دائم قبرس شمالی از طریق سرمایه گذاری چیست؟

برای دریافت اقامت قبرس شمالی با خرید ملک یا ثبت شرکت، ابتدا شما باید در طی مدت دو سال اقامت محدود خود در این کشور، هزینه مالیات و بیمه خود را پرداخت کنید، سپس با تمدید اقامت خود به 5 سال شرایط موجود را حفظ کنید. اگر در این زمینه هیچ مشکل خاصی پیش نیاید، شما می‌توانید بعد از 5 سال برای اقامت دائم قبرس شمالی اقدام کنید.

اخذ اقامت در قبرس شمالی از طریق خرید ملک

با خرید ملک در قبرس شمالی می‌توانید برای اقامت یک ساله درخواست دهید. این اقامت قابل تمدید است، به شرطی که همچنان مالک ملک باشید.

در قبرس شمالی، برای گرفتن اقامت از طریق خرید ملک، حداقل سرمایه‌گذاری مشخصی وجود ندارد، اما مساحت ملک باید حداقل ۱۷ متر مربع باشد. همچنین، ملک باید صرفاً برای سکونت استفاده شود. در صورتی که با یک ملک تجاری برای اقامت درخواست دهید، ممکن است درخواست‌تان رد شود.

تنها یکی از مالکین یک سند با چند مالک، می‌تواند اقامت دریافت کند. با این حال، اعضای خانواده مالک اصلی، فرزندان زیر سن قانونی و همسر او هم می‌توانند اقامت بگیرند.

اگر خانه را با قراردادی خریده‌اید که شامل پرداخت‌های ماهانه است، شرایط ممکن است کمی تغییر کند. برای واجد شرایط بودن، مالک باید نشان دهد که به اندازه‌ی کافی پول برای پرداخت تمامی اقساط را دارد. مجموع پس‌انداز او به همراه قسط ماهانه باید سه برابر حداقل دستمزد باشد. همچنین، حداقل باید یک سوم کل مبلغ فروش را پرداخت کرده باشد.

توجه داشته باشید که مجوز اقامت در جمهوری تُرک قبرس شمالی (TRNC)، حق کار یا راه‌اندازی کسب و کار در قبرس شمالی را به شما نمی‌دهد. اتباع خارجی برای انجام هرگونه فعالیت تجاری باید برای مجوز کار جداگانه اقدام کنند.

به علاوه، اقامت صادرشده توسط TRNC به شما حق زندگی در ترکیه را نمی‌دهد، اما می‌توانید بدون ویزا به این کشور سفر کنید.

نکات اقامت قبرس شمالی با خرید ملک چیست؟

 املاک با امکانات در قبرس شمالی

شما برای دریافت اقامت قبرس شمالی با خرید ملک، لازم است که با مبلغی در حدود 2 میلیون و 500 هزار یورو در این کشور، یک ملک را خریداری کنید تا به عنوان سرمایه گذار مهم شناخته شوید. این سرمایه گذاری جدا از منافعی که می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد برای کشور قبرس هم، منافعی دارد و به رشد اقتصادی این کشور می‌تواند کمک بیشتری کند.
در این زمینه ابتدای کار شما با پاسپورت خود، یک اقامت محدود دریافت می‌کنید و بعد از آن می‌توانید مدت زمان اقامت خود را افزایش دهید. تیم اورنست با داشتن تجربه در این زمینه، می‌تواند به شما کمک کند که بدون هیچ دغدغه و نگرانی اقدام به خرید ملک در این کشور کنید.

اقامت قبرس شمالی از طریق تولید در این کشور

یکی ازشیوه‌های دریافت تابعیت و اقامت در این کشور، اخد ویزا از طریق تولد در این کشور است. البته شرایط این موضوع تنها به قبرس بر نمی‌گردد، بلکه این کشور هم مانند سایر کشورهای جهان از شرایط قانون تولد در خاک کشور تبعیت می‌کند. قانون تولد در خاک کشورهای مختلف به وضوح بیان می‌کند که تولد یک کودک در خاک هر کشوری بدون توجه به اقامت یا تابعیت والدین، می‌تواند اقامت و تابعیت همان کشور را برای فرزند داشته باشد.
اکثر کشورهای اروپایی و کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و برزیل از این قانون تبعیت می‌کنند. اگر می‌خواهید که فرزند شما اقامت دائم قبرس را داشته باشد، می‌توانید برنامه ریزی‌های خود را برای تولد او در این کشور انجام دهید.

اقامت قبرس شمالی از طریق ازدواج با بومیان

جاذبه های قبرس شمالی

یکی از روش‌های مرسوم برای گرفتن اقامت در این کشور، ازدواج با بومیان و مردم تابعیت قبرس است. شما می‌توانید با ازدواج در این کشور به راحتی و به ساده‌ترین شکل ممکن، اقامت و تابیعت قبرس را پس از اخذ اقامت و پاسپورت این کشور داشته باشید. شما از طریق این شیوه اقامتی به راحتی می‌توانید با دریافت پاسپورت قبرس به دیگر کشورهای اروپایی سفر کنید و یا حتی به فکر مهاجرت به آن‌ها نیز باشید.
از جمله شرایط دریافت اقامت قبرس شمالی برای ازدواج، داشتن درآمد بالای 1000 یورو در قبرس و ثبت این موضوع است که اگر همسر دیگری دارید (غیر قبرسی)، می‌توانید برای تامین هزینه‌ها و نیازهای زندگی آن هم کاری کنید.
اگر قصد ازدواج با یک فرد قبرسی دارید، باید بر اساس شرایط و قانون این کشور یک مکان مناسب جهت زندگی تهیه کنید که توسط دولت قبرس مورد تایید قرار بگیرد. هر زوجی در این کشور که می‌خواهند از این طریق، اقامت یکی از طرفین را دریافت نمایند، لازم است که بعد از 15 تا 90 روز از ازدواج، اقدام به ثبت این موضوع در مراکز قانونی این کشور کنند.
اگر در این زمینه عجله داشتید، باید مدنظر بگیرید که کشور قبرس در شرایط خاصی برای این موضوع استثناهایی هم در نظر می‌گیرد که به واسطه آن بعد از ازدواج و ثبت آن، می‌توانید درخواست اضطراری کنید تا با حکم شهردار، درخواست ازدواج شما به ریاست جمهوری این کشور تقدیم شود.
مراحل افزایش مدت زمان اقامت هم در این شیوه به این صورت است که ابتدا یک ویزای اقامت قبرس شمالی دو ساله دریافت می‌کنید که در صورت حسن رفتارو رعایت قوانین می‌توانید آن را به 5 سال برسانید. در نهایت بعد از این مدت، می‌توانید اقدام به دریافت اقامت قبرس شمالی به صورت دائم کنید.

اقامت قبرس شمالی از طریق پناهندگی چه شرایطی دارد؟

اقامت از طریق پناهندگی، باید به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته شود چرا که خطرات و مشکلات زیادی برای پناهندگان دارد. این کشور اگرچه در کنوانسیون ژنو، قراردادی در این زمینه امضا کرده‌است، اما به هیچ وجه تمایلی به پذیرش پناهندگان را به کشور خود ندارد.
شما برای دریافت اقامت از طریق پناهندگی باید مراحل سخت و دشواری را پشت سر بگذرانید که در حالت عادی، آسان نبوده و می‌تواند باعث سواستفاده‌هایی از شما شود. البته کشور قبرس هم از جهت دیگر برای جلوگیری از سواستفاده قاچاقچیان از این قانون و شرایط، سعی داشته با سختگیری‌های لازم، جلوی اینگونه مشکلات را بگیرد.
اگر شما موفق به گرفتن تایید اولیه از سوی سازمان‌های این کشور شوید، باید بدانید که در طول مدت زمان 18 تا 22 ماه باید در کمپ‌های مخصوص پناهندگان این کشور حضور داشته باشید که شرایط زندگی در آن‌ها، چندان آسان نیست! البته این مدت زمان و حضور در این کمپ، نشانه موافقت این کشور برای حضور یک پناهنده نیست چرا که بعد از این زمان است که اعلام موافقیت یا مخالفت (و برگشت پناهنده به کشور خود) به صورت رسمی بیان می‌شود.

جمع بندی و بررسی نهایی

باتوجه به موارد گفته شده و بررسی شیوه‌های اقامتی در این کشور، شما باید تصمیم‌گیری کنید که قصد دارید با استفاده از کدام گزینه برای دریافت ویزای اقامت قبرس شمالی خود اقدام کنید. در این زمینه مشاوران حقوقی و وکلای مهاجرت موسسه اورنست در خدمت شما هستند تا تمامی سوالات و ابهامات شما را برطرف کنند.
در نهایت اگر در این زمینه سوال، نظر یا تجربه خاصی دارید، می‌توانید با ما و دیگر افراد در بخش نظرات، مطالب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشتهٔ پیشین
وضعیت کار در قبرس شمالی چگونه است؟
نوشتهٔ بعدی
معرفی بهترین بانک‌های قبرس شمالی
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
خرید-آپارتمان-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟