قوانین و شرایط خرید ویلا در قبرس شمالی

قوانین و شرایط خرید ویلا در قبرس شمالی

قبرس شمالی با سواحل زیبا، آب و هوای مدیترانه‌ای دلپذیر و هزینه زندگی مقرون به صرفه، به مقصدی محبوب برای خرید ویلا در قبرس شمالی تبدیل شده است. ویلای قبرس شمالی فرصتی عالی برای لذت بردن از تعطیلات یا زندگی در مکانی آرام و زیبا است.

علاه بر این، شما با این روش سرمایه‌گذاری می‌توانید از مزیت‌هایی همچون قیمت مناسب در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، دسترسی به پروازهای مستقیمی از ایران به قبرس شمالی، شرایط آسان خرید برای ایرانیان، امنیت، آب و هوای مطلوب و طبیعت زیبا  بهره ببرید.

در این مقاله تمامی نکاتی برای خرید ویلا در قبرس شمالی را با شما درمیان گذاشته‌ایم. پس اگر قصد سرمایه‌گذاری مطمپن را دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مدارک لازم برای خرید ویلا در قبرس شمالی

  • قرارداد خرید: سند رسمی معامله بین خریدار و فروشنده
  • گواهی پرداخت هزینه تمبر: تاییدیه پرداخت مالیات بر خرید ملک
  • گواهی عدم سوء پیشینه خریدار: مدرکی که نشان می‌دهد خریدار سابقه کیفری ندارد
  • کپی شناسنامه یا پاسپورت: مدرکی برای اثبات هویت خریدار
  • فرم درخواست مجوز فروش: فرمی که برای درخواست مجوز از شورای وزیران برای خرید ملک پر می‌شود
  • مدارک پرداخت عوارض و مالیات انتقال سند مالکیت: اسنادی که نشان می‌دهد خریدار تمام هزینه‌های انتقال سند را پرداخت کرده است.

مهمترین بخش ارائه مدرک، زمان درخواست مجوز از شورای وزیران است.

مراحل خرید ویلا در قبرس شمالی

روند خرید ویلا در قبرس شمالی نسبتاً ساده است. به طور کلی، دو وکیل در معامله دخیل هستند، یکی از طرف فروشنده و دیگری خریدار.

خریدار و فروشنده بر سر قیمت توافق می‌کنند و توافق نامه به زبان انگلیسی تنظیم می‌شود. توافق نامه شامل قیمت توافق شده، زمان تکمیل و هر گونه شرایط دیگری برای فروش است. در این مرحله، خریدار موظف است ۱۰درصد سپرده را پرداخت کند.

سپس، وکیل خریدار به نيابت از طرف خريدار براي دريافت مجوز از شوراي وزيران براي خريد ویلا اقدام مي كند. پس از اخذ مجوز، خریدار، مابقی قیمت را پرداخت می‌کند و انتقال تمامی حقوق مالکیت به نام خریدار توسط فروشنده امضا می‌شود. در نهایت، معامله به طور رسمی تکمیل می‌شود.

همچنین بخوانید: خرید زمین در قبرس شمالی

هزینه‌های خرید ویلا در قبرس شمالی

هنگام خرید ملک در قبرس شمالی، با چندین نوع مالیات در مراحل مختلف روبرو خواهید شد:

  • عوارض تمبر: مبلغی معادل ۰.۵ درصد ارزش قرارداد ملک، قابل پرداخت هنگام امضای قرارداد فروش.
  • مالیات بر ارزش افزوده (VAT): معادل ۵ درصد از ارزش قرارداد ملک، ظرف مدت سه ماه قبل از دریافت کلید قابل پرداخت است.
  • هزینه ترانسفورماتور: حداکثر ۳۰۰۰ پوند، که شامل هزینه‌های خدمات عمومی مانند برق، آب و خطوط تلفن می‌شود.
  • هزینه انتقال: معادل ۱۲ درصد از ارزش ملک، بر اساس قیمت فروش ذکر شده در قرارداد محاسبه می‌شود. برای خریداران خارجی، به دو قسط تقسیم می‌شود: ۶ درصد در زمان ثبت ملک و ۶ درصد باقی مانده هنگام انتقال مالکیت.

هزینه‌های خرید ویلا در قبرس شمالی

بعد از خرید ویلا در قبرس شمالی

  • مالیات سالانه املاک: بر اساس ۱.۲۵ لیر ترکیه به ازای هر متر مربع از مساحت کل (به غیر از تراس‌های باز) محاسبه می‌شود و سالانه به شهرداری محل سکونت شما پرداخت می‌گردد.
  • مالیات سالانه نظافت: این مالیات سالانه تغییر می‌کند، اما مبلغ آن بسیار کم است.

مالیات‌های اضافی

  • مالیات بر درآمد اجاره ملک: در صورت اجاره دادن ملک، در صورتی که مبلغ اجاره به پوند باشد، ۱۳ درصد و در صورت لیر ترکیه بودن، ۱۰ درصد مالیات بر درآمد اجاره را پرداخت می‌کنید.
  • مالیات بر عایدی سرمایه: این مالیات هنگام فروش ملک اعمال می‌شود. برای مشاغل، این مالیات معادل ۶.۲۵ درصد از ارزش ملک است. افراد برای فروش اولین ملک خود که زمین آن تا ۱ دونوم (تقریباً ۱۴۰۰۰ فوت مربع) باشد، می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند. فراتر از آن، مالیات ۳.۵ درصدی اعمال می‌شود.

فراموش نکنید که حداقل ۱۰۰۰ پوند برای هزینه‌های وکیل خود در نظر بگیرید.

قیمت ویلا در قبرس شمالی

قیمت املاک و مستغلات در قبرس شمالی در حال افزایش است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، اما مهم‌ترین آنها تقاضای بالا است. تقاضای زیادی از سوی سرمایه‌گذاران سراسر جهان برای املاک و مستغلات در قبرس شمالی وجود دارد.

در واقع، پس از اینکه مجله فوربس از قبرس شمالی به عنوان بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری کنار ساحل یاد کرد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در قبرس شمالی به طور چشمگیری افزایش یافت. این موضوع به تبلیغ فوق العاده‌ای برای قبرس شمالی تبدیل شد.

علاوه بر این، قبرس شمالی ترکیبی از ویژگی‌های ایده آل برای زندگی و سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد. این منطقه یکی از آرام‌ترین سبک‌های زندگی مدیترانه‌ای را ارائه می‌دهد. همچنین، هزینه زندگی در قبرس شمالی نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

حالا، بیایید به مقایسه قیمت املاک بین قبرس شمالی و کشورهای اروپایی نگاهی بیاندازیم.

میانگین قیمت خانه به ازای هر متر مربع
کشور ژانویه ۲۰۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ ژوئیه ۲۰۲۳  میزان تغییر در ۳ سال
آلمان ۴.۳۱۹ € ۴.۳۴۵ € ۳.۳۲۸ € ۲.۸۵۷ € ۲.۸۰۹ € ۲.۹۲۸ € %۳۲.۲۱
اسپانیا ۱.۳۶۳ € ۱.۳۷۶ € ۱.۴۱۹ € ۱.۴۵۶ € ۱.۴۹۲ € ۱.۵۱۲ € %۱۰.۹۳
انگلستان ۵.۸۹۳ پوند ۵.۵۳۵ پوند ۴.۳۸۲ پوند ۶.۰۳۳ پوند ۶.۷۳۴ پوند ۸.۳۳۰ پوند %۴۱.۳۵
بلژیک ۳.۷۲۶ € ۳.۶۱۱ € ۱.۶۵۱ € ۳.۶۷۳ € ۳.۴۳۰ € ۳.۷۴۰ € %۰.۳۸
کرواسی ۲.۵۶۲ € ۱.۶۸۶ € ۱.۷۹۹ € ۲.۰۰۶ € ۲.۱۱۵ € ۲.۵۰۰ € ۲.۴۲%
قبرس شمالی ۸۳۴ پوند ۸۵۳ پوند ۹۰۷ پوند ۱.۰۳۶ پوند ۱.۱۱۲ پوند ۱.۳۵۰ پوند %۶۱.۸۷

این جدول نشان می‌دهد که قیمت ملک در شمال قبرس طی تنها ۳ سال بیش از %۶۰ افزایش یافته است. در حالی که اکثر کشورها با قیمت‌های ناپایدار املاک و مستغلات روبرو بودند (دلیل اصلی این افزایش، تورم است، همچنین همه‌گیری نیز بر قیمت املاک و مستغلات در سراسر جهان تأثیر گذاشته است)، قیمت املاک و مستغلات در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا کاهش یافته است. رروند افزایش قیمت قبرس شمالی ثابت بوده است. از طرفی، قیمت املاک و مستغلات نسبت به هر کشور دیگری در اروپا مطلوب‌تر است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت خانه در قبرس شمالی به پول ایران روی لینک کلیک نمایید.

نحوه بازگشت سرمایه شما در خرید ویلا در قبرس شمالی

ویلا با استخر یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذاری ست. شما می‌توانید از میان هزاران پروژه جدید در تمام شهرهای قبرس شمالی، گزینه مناسبی را انتخاب کنید. یعنی از همان قدم اول از مزیت انتخاب گسترده بهره مند خواهید شد.

املاک نوساز همیشه با برخی از مزایای اضافی ارائه می‌شود. محبوب‌ترین آنها تضمین اجاره است. ممکن است از شرکت ساختمانی تضمین درآمد اجاره دریافت کنید. بنابراین، لازم نیست نگران ثبات سرمایه‌گذاری خود باشید.

همچنین، ممکن است بتوانید پردات را به صورت اقساطی و کامل توافقی پرداخت کنید. املاک خارج از طرح و نوساز عموماً پرداخت انعطاف پذیری دارند. در صورت تمایل می‌توانید از وام مسکن استفاده کنید و اقساط آن را مستقیماً از شرکت ساختمانی دریافت کنید.

و نکته آخر، به احتمال زیاد نسبت به سایر کشورها نیازمند پیش پرداخت کمتری خواهید بود.

میانگین زمان بازگشت سرمایه‌گذاری ملک در قبرس شمالی حدود ۱۵ سال است. اما انتظار می‌رود ارزش ملک شما در کوتاه مدت و میان مدت افزایش یابد.

علاوه بر این، در دراز مدت قیمت ملک، افزایش می‌یابد. در این صورت می‌توانید بیشتر، سرمایه‌گذاری کنید یا آن را برای بازدهی خوب بفروشید.

جمع بندی

خرید ویلا در قبرس شمالی می‌تواند سرمایه‌گذاری سودآور و فرصتی عالی برای لذت بردن از زندگی در مکانی زیبا و آرام باشد. با توجه به مزایای متعددی که این کشور برای خریداران ویلا ارائه می‌دهد، قبرس شمالی به انتخابی ایده آل برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. در این مقاله به نحوه خرید ویلا در قبرس شمالی اشاره کردیم؛ اینکه چه مدارکی نیاز دارید و همچنین قوانین مربوط به خرید در سال ۲۰۲۴ چگونه است.

در قبرس شمالی مانند هر کشور دیگری باید هنگام سرمایه‌گذاری از مشاوره حرفه‌ای متخصصین استفاده کنید.  چراکه با رشد بازار املاک و مستغلات، ممکن است با کلاهبرداری‌هایی روبرو شوید. برای ملاقات با متخصصان محلی می‌توانید با اورنست تماس بگیرید. تیم ما اطلاعات بازار، نکات سرمایه‌گذاری و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد تا خرید مطئنی داشته باشید.

خرید اقساطی ویلا در قبرس شمالی ۲۰۲۴

در سال ۲۰۲۴، خریداران خارجی که نمی‌خواهند نقدی خرید کنند، دو گزینه واقع بینانه برای خرید اقساطی در قبرس شمالی دارند.

گزینه ۱: وام خصوصی کوتاه مدت برای املاک در قبرس شمالی

ممکن است بتوانیم برای ملک‌های تکمیل شده به شما در گرفتن وام خصوصی کمک کنیم.

این وام‌ها تنها تا ۵ سال و به میزان ۵۰ درصد از ارزش ملک هستند. وام‌های خصوصی فقط برای املاکی که کلید تحویل داده شده و دارای سند مالکیت تک نفره (غیرمشترک) هستند، در دسترس هستند. نرخ بهره این وام‌ها بالا خواهد بود و با نرخ‌های بانکی ترکیه مطابقت دارد. توجه داشته باشید که این وجوه از طریق مسیر خرید سریع با «تراست» (Trust) سریع‌تر قابل دریافت است.

گزینه ۲: وام سازنده یا طرح اقساطی در قبرس شمالی

وام سازنده یا طرح اقساطی می‌تواند برای املاک نوساز منتخب یا املاک در حال ساخت تا ۱۰ سال تنظیم شود (این طرح‌ها به ندرت برای املاک کلید آماده در دسترس هستند،‌ چراکه چنین املاکی قبل از تکمیل شدن به فروش می‌رسند).

شرکت اورنست نماینده تمامی بهترین سازندگان با طرح‌های اقساطی در قبرس شمالی است. همچنین می‌توانیم با مذاکره در مورد قیمت از سازندگان تخفیف بگیریم.

ویژگی‌های وام سازنده

  • بدون بهره در طول دوره ساخت و ساز یا
  • برخی از شرکت‌ها نرخ بهره پایین را تا ۱۰ سال ارائه می‌دهند. شما برای پیش پرداخت به مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از قیمت فروش نیاز خواهید داشت.

وام‌های رهنی بانک قبرس شمالی برای خریداران خارجی

از حدود سال ۲۰۱۸، برخی از بانک‌های قبرس شمالی (و شعب بانک‌های ترکیه در قبرس شمالی) به خریداران خارجی این امکان را داده اند که برای وام مسکن ۵۰ درصدی، مشابه اسپانیا یا فرانسه برای املاک کلید آماده و متعلق به بخش خصوصی، درخواست دهند.

با این حال، در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با رونق خرید ملک پس از کرونا، خریداران نقدی برای خرید املاک کلید آماده صف کشیده بودند. بنابراین، اکثر فروشندگان خصوصی ترجیح می‌دهند که ملک خود را به خریدار نقدی بفروشند تا اینکه یک سال برای آزاد شدن وجوه از بانک منتظر باشند.

بنابراین، در سال ۲۰۲۴، ما وام مسکن بانکی را به عنوان یک مسیر عملی برای خرید خانه در قبرس شمالی توسط یک خریدار خارجی توصیه نمی‌کنیم. نرخ بهره این وام‌ها نیز بسیار بالا بوده و با نرخ بانک‌های ترکیه مطابقت دارد. امیدواریم که در آینده، این مسیر برای خریداران خارجی خانه کلید آماده دوباره به یک گزینه واقع‌بینانه تبدیل شود. در حال حاضر، افزایش وجوه در کشور محل سکونت خریدار که نرخ بهره پایین تری دارد و رقابت در بازار قبرس شمالی به عنوان یک خریدار نقدی، عملی‌تر است.

سوالات متداول خرید ویلا در قبرس شمالی

آیا خرید ویلا در قبرس شمالی امن است؟

با تصویب قوانین جدید می‌توان گفت که خرید ویلا درقبرس شمالی کاملا معقول و امن است.

چرا قبرس شمالی اینقدر ارزان است؟

واحد پول قبرس شمالی از لیر ترکیه (TL) است. بنابراین قیمت‌ها تقریباً ۳۰ درصد ارزان‌تر از کشورهای منطقه یورو و قبرس جنوبی است.

آیا قیمت مسکن در قبرس شمالی افزایش می‌یابد؟

قیمت ویلاهای خصوصی از ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ پوند در هر متر مربع در مناطق Karsiyaka و Catalkoy شروع می‌شود. می‌توان گفت که قیمت ملک در قبرس شمالی بیش از هر زمان دیگری در حال افزایش است. از میان تمامی مناطق، گیرنه رشد سریعتری را تجربه می‌کند.

برای کمسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص خرید ملک در قبرس شمالی و همچنین خرید ویلا با کارشناسان خبره مجموعه تماس حاصل فرمایید.

نوشتهٔ پیشین
مزایای خرید ملک در قبرس شمالی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
راهنمای اقامت قبرس شمالی با خرید ملک ۲۰۲۴
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟