قوانین کشور قبرس شمالی

قوانین کشور قبرس شمالی ۲۰۲۴

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید زندگی جدیدی را در یک کشور جذاب مانند قبرس شمالی شروع کنید؟ آیا به دنبال اطلاعات دقیق و جامع در مورد قوانین کشور قبرس شمالی ، و امکاناتی هستید که این کشور برای مهاجران ارائه می‌دهد؟ در این مقاله، ما به بررسی انواع ویزا، اقامت، مالی، سلامت، کار و سایر جنبه‌های مهم زندگی در قبرس شمالی می‌پردازیم. با ما همراه شوید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید و اطمینان حاصل کنید که قرار گرفتن در این کشور می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده برای شما باشد.

قوانین کشور قبرس شمالی مربوط به اقامت

بسیاری از افراد علاقه مند به اخذ اقامت در این کشور هستند و روش‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

انواع روش‌های اخذ اقامت در قبرس شمالی

اقامت از طریق تولد

اگر در قبرس شمالی به دنیا آمده باشید، به طور خودکار شهروند این کشور محسوب می‌شوید. این قانون برای هر کسی که در این جزیره متولد شده باشد، صرف نظر از ملیت یا وضعیت والدینش صدق می‌کند.

اقامت از طریق نسب

اگر حداقل یکی از والدین شما شهروند قبرس شمالی باشد، ممکن است واجد شرایط اقامت از طریق نسب باشید. برای اثبات این موضوع نیاز به ارائه مدارکی دال بر اقامت والدین خود و رابطه تان با آنها خواهید داشت.

اقامت از طریق ازدواج

اگر با یک شهروند قبرس شمالی ازدواج کرده اید، می‌توانید پس از سه سال اقامت مستمر در این کشور، برای اقامت دائم درخواست دهید. برای این کار باید مدارکی دال بر ازدواج و اقامت خود ارائه دهید.

اخذ اقامت قبرس شمالی از طریق خرید ملک

خرید آپارتمان در قبرس شمالی می‌تواند بهترین راه برای اخذ اقامت در این کشور باشد.  دلیل این امر این است که دولت برای خریداران خارجی مشوق‌های زیادی در نظر گرفته است، از جمله روند درخواست آسان و سریع، قیمت پایین املاک و مستغلات و هزینه پایین زندگی. بنابراین، در سال‌های اخیر تقاضا برای خرید ملک در این کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

برای دریافت اقامت دائم از طریق خرید ملک در قبرس شمالی، الزامی برای داشتن حداقل ارزش ملک وجود ندارد. همچنین جالب است بدانید که می‌توانید با خرید اقساطی املاک، اقامت موقت دریافت کنید. به این ترتیب ابتدا باید ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل مبلغ قرارداد را پرداخت کنید. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید ملک در قبرس شمالی حدود ۷۰ هزار پوند است.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که برای اخذ اقامت دائم، باید حداقل به مدت ۳ سال مالکیت ملک را داشته باشید و در طول این مدت هر سال اقامت موقت خود را تمدید کنید. پس از این دوره سه ساله، می‌توانید اقامت موقت خود را هر ۲ سال برای ۳ سال دیگر تمدید کنید. در نهایت، پس از گذشت ۶ سال از خرید ملک، امکان اخذ اقامت در قبرس شمالی برای شما فراهم خواهد شد.

اقامت از طریق کار

اگر حداقل به مدت هفت سال در قبرس شمالی کار کرده اید و سابقه کیفری تمیزی دارید، ممکن است از طریق اشتغال واجد شرایط اقامت شوید. برای این کار باید مدارکی دال بر اشتغال و اقامت خود ارائه دهید.

همچنین بخوانید: وضعیت کار در قبرس شمالی چگونه است؟

اقامت از طریق مالکیت کسب و کار

اگر در قبرس شمالی صاحب کسب و کاری هستید، می‌توانید با نشان دادن اینکه کسب و کار شما به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند، برای اقامت دائم در قبرس شمالی درخواست دهید.

اقامت از طریق تحصیل

اگر در یک موسسه آموزشی معتبر در قبرس شمالی ثبت نام کرده باشید، ممکن است واجد شرایط اقامت تحصیلی شوید که پس از فارغ التحصیلی می‌تواند منجر به اقامت دائم شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در قبرس شمالی با کارشناسان خبره مجموعه تماس حاصل فرمایید.

اقامت از طریق تابعیت

اگر هیچ یک از روش‌های فوق برای شما قابل اعمال نیست، همچنان ممکن است از طریق تابعیت واجد شرایط اقامت شوید. شما باید حداقل

قوانین کشور قبرس شمالی مربوط به رانندگی

هر فردی با داشتن گواهینامه رانندگی معتبر، صرف نظر از ملیت خود، می‌تواند در قبرس شمالی رانندگی کند. البته ممکن است با برخی از تفاوت‌های قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نسبت به کشور خود مواجه شوید.

در کدام سمت خیابان در قبرس شمالی رانندگی می‌کنند؟

ترافیک در قبرس شمالی مانند بریتانیا یا قبرس جنوبی، در سمت چپ خیابان جریان دارد. رانندگان باید از سمت چپ جاده استفاده کنند، که برای رانندگان بریتانیایی راحت تر است.

علی‌رغم اینکه ترافیک از سمت چپ جریان دارد، اکثر خودروهای موجود در قبرس شمالی فرمان راست هستند. به خاطر داشته باشید که قوانین راهنمایی و رانندگی هنگام رانندگی در سمت چپ جاده با فرمان راست خودرو نیز متفاوت است. به عنوان مثال، سبقت گرفتن از خودروی جلویی باید از سمت راست انجام شود. همچنین در تقاطع‌ها نیز باید به خودرویی که از سمت راست می‌آید، حق تقدم بدهید.

همچنین بخوانید: شهرهای مناسب برای خرید آپارتمان در قبرس شمالی

چه کسی می‌تواند در قبرس شمالی رانندگی کند؟

هر کسی با گواهینامه رانندگی معتبر مجاز به رانندگی در قبرس شمالی است. گردشگران خارجی می‌توانند تا ۳ ماه از گواهینامه رانندگی خود در قبرس شمالی استفاده کنند. اما اگر یک فرد خارجی مقیم قبرس شمالی شود، پس از دوره اعتبار ۳ ماهه باید گواهینامه خود را به گواهینامه TRNC (جمهوری تُرک قبرس شمالی) تبدیل کند.

گواهینامه‌های رانندگی TRNC فقط برای مدت زمان معینی اعتبار دارند. خارجی‌ها در اولین درخواست برای گواهینامه TRNC می‌توانند حداقل دو سال گواهینامه دریافت کنند. اعتبار گواهینامه‌های رانندگی حداقل دو سال و حداکثر ۱۰ سال است.

در پایان دوره ۱۰ ساله گواهینامه، دارندگان گواهینامه باید برای تمدید درخواست دهند. برای تمدید، به متقاضی ۵ سال فرصت داده می‌شود. اگر راننده ظرف ۵ سال تمدید را انجام ندهد، گواهینامه به طور کامل از اعتبار خارج می‌شود.

برای تمدید گواهینامه، داشتن گواهینامه قدیمی الزامی است. گواهینامه قبلی باید در طول فرآیند تمدید به مقامات تحویل داده شود.

قوانین کشور قبرس شمالی مربوط به مالی و پول‌های خارجی

واحد پول اصلی قبرس شمالی لیر ترکیه است، اگرچه پوند، یورو و دلار به طور گسترده برای خریدهای بزرگ (نه خرید نان از مغازه کوچک روستا!) پذیرفته می‌شوند.

تمام خریدهای ملک با پوند انجام می‌شود و قراردادها به پوند استرلینگ تنظیم می‌شود. ارزش لیر ترکیه روزانه در نوسان است، بنابراین مراقب باشید. احتمالاً بهتر است تا رسیدن به قبرس شمالی پول خود را چنج نکنید زیرا در آنجا نرخ ارز بهتری دریافت خواهید کرد.

قوانین کشور قبرس شمالی مربوط به ویزا و ورود

شرایط ورود به کشور برای همه خارجیان در زیر آمده است.

دریافت ویزا از نمایندگی‌های TRNC در خارج از کشور، تضمینی برای ورود به این کشور نیست. صدور مجوز ورود به کشور به عهده افسر مهاجرت در گذرگاه‌های تعیین شده است.

توصیه می‌شود درخواست ویزا حداقل یک ماه قبل از تاریخ سفر مورد نظر ارائه شود. درخواست‌های ویزا ظرف مدت حداکثر ۳ روز کاری پردازش می‌شود. توصیه می‌شود قبل از درخواست ویزا با نزدیکترین نمایندگی قبرس شمالی در خارج از کشور برای تعیین وقت ملاقات تماس بگیرید.

به خارجیانی که از جمهوری تُرک قبرس شمالی بازدید می‌کنند بر اساس نوع ویزا، تا ۹۰ روز ویزا داده شود، به شرطی که شرایط مقرر در قانون اتباع خارجی و مهاجر را داشته باشند و برای ورود به کشور نامناسب شناخته نشوند.

مدت اقامت اعطا شده در گذرگاه‌های تعیین شده TRNC نمی‌تواند از ۹۰ روز تجاوز کند. همه خارجیانی که مایل به اقامت بیش از ۹۰ روز در TRNC هستند، باید مجوز اقامت دریافت کنند.

ورود و خروج از TRNC از طریق گذرگاه‌های تعیین شده با پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر امکان پذیر است.

**انواع ویزا و دوره‌های اقامت

ویزای توریستی

کسانی که برای بازدیدهای توریستی به کشور می‌آیند و در هتل یا سایر امکانات اقامتی اقامت خواهند داشت و کسانی که برای این منظور اقامتگاه اجاره کرده اند، می‌توانند تا ۳۰ روز ویزا دریافت کنند. در صورت ارائه اسناد مبنی بر پیش پرداخت اقامت، ممکن است تا ۹۰ روز ویزا صادر شود.

ویزای بازدید خانوادگی

تا ۶۰ روز ویزا می‌توان برای کسانی که برای دیدار با خانواده خود به کشور می‌آیند و در خانه عضو خانواده دعوت کننده اقامت دارند، صادر کرد. تا ۹۰ روز ویزا می‌توان برای کسانی که برای بازدیدهای رسمی، جلسات کاری، کنفرانس ها، سمینارها، جلسات، جشنواره ها، نمایشگاه ها، نمایشگاه ها، رویدادهای ورزشی، رویدادهای فرهنگی و هنری، گردشگری سلامت و اهداف مشابه می‌آیند، صادر کرد.

ویزای کارآموزی، دوره آموزشی، برنامه تبادل، آموزش ضمن خدمت

اتباع خارجی که مایل به ورود به کشور برای کارآموزی، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های تبادل دانشجویی و آموزش‌های ضمن خدمت هستند، می‌توانند در صورت ارائه نامه‌های پذیرش رسمی تا ۹۰ روز ویزا دریافت کنند.

ویزای مجوز کار

این ویزا برای مدت ۳۰ روز به اتباع خارجی که با مجوز اولیه مطابق با قانون مجوز کار اتباع خارجی به کشور آمده اند، اعطا می‌شود. شهروندان کشورهایی که سفارتخانه، کنسولگری کل، کنسولگری یا دفتر نمایندگی دیگری در TRNC ندارند، برای درخواست ویزای کار باید حداقل دو سال اعتبار پاسپورت داشته باشند.

ویزای تاسیس کسب و کار

اتباع خارجی که برای تاسیس کسب و کار به کشور می‌آیند می‌توانند در صورت داشتن تمکن مالی برای تاسیس کسب و کار تا ۳۰ روز ویزا دریافت کنند.

ویزای مجوز اقامت

انواع ویزاهای زیر  ممکن است برای اتباع خارجی که برای درخواست یکی از انواع مجوز اقامت به کشور وارد می‌شوند، صادر شود.

 

  • ویزای مجوز اقامت خانوادگی: اتباع خارجی که قصد درخواست مجوز اقامت خانوادگی را دارند می‌توانند تا ۹۰ روز ویزا دریافت کنند.
  • ویزای مربوط به مالکیت اموال غیرمنقول: برای کسانی که سند مالکیت دارند که نشان می‌دهد آنها صاحب اموال غیرمنقول در کشور هستند، می‌توان تا ۹۰ روز ویزا صادر کرد.
  • ویزای درخواست مجوز اقامت دانشجویی: اتباع خارجی که برای اخذ مجوز اقامت دانشجویی به کشور می‌آیند می‌توانند با ارائه نامه رسمی ثبت نام یا پیش ثبت نام دانشجویی ۶۰ روز ویزا دریافت کنند.
  • ویزای امور قضایی و اداری: کسانی که به درخواست یا تصمیم مقامات قضایی یا اداری به کشور می‌آیند می‌توانند برای مدت انجام وظایف خود ویزا دریافت کنند.
  • ویزای تحقیقات علمی: کسانی که برای مقاصد تحقیقات علمی به کشور می‌آیند می‌توانند برای مدت تحقیق ویزا دریافت کنند.
  • ویزای فارغ التحصیلان دانشگاه هایقبرس شمالی: فارغ التحصیلان دوره‌های دو ساله آموزش عالی یا کسانی که حداقل ۳ سال در هر یک از دوره‌های ۴ ساله آموزش عالی در قبرس شمالی تحصیل کرده اند می‌توانند ۳۰ روز ویزا دریافت کنند.

فقط برای اخذ ویزا قوانین زیررا مدنظر داشته باشید:

  • اتباع خارجی که با ویزای توریستی وارد کشور می‌شوند نمی‌توانند در قبرس شمالی کار کنند.
  • اتباع خارجی که مایل به کار در قبرس شمالی هستند باید قبل از ورود به کشور مجوز کار دریافت کنند.
  • اتباع خارجی که مایل به اقامت بیش از ۹۰ روز در قبرس شمالی هستند باید مجوز اقامت دریافت کنند.

قوانین کشور قبرس شمالی مربوط به بهداشت و درمان

قبرس شمالی  یک کشور زیبا در دریای مدیترانه است. این کشور دارای یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی دولتی است که خدمات بهداشتی رایگان یا کم هزینه را به ساکنان خود ارائه می‌دهد. سیستم مراقبت‌های بهداشتی توسط وزارت بهداشت مدیریت می‌شود و بر اساس سیستم مراقبت‌های بهداشتی بریتانیا بنا شده است.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در قبرس شمالی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: مراقبت‌های بهداشتی دولتی و خصوصی. سیستم مراقبت‌های بهداشتی دولتی خدمات بهداشتی رایگان یا کم هزینه را به ساکنان خود ارائه می‌دهد. سیستم مراقبت‌های بهداشتی خصوصی خدمات بهداشتی با کیفیت بالا اما با هزینه بیشتر ارائه می‌دهد.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی دولتی در قبرس شمالی خدمات بهداشتی رایگان یا کم هزینه را به ساکنان خود ارائه می‌دهد. با این حال، کیفیت مراقبت می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد و زمان انتظار می‌تواند طولانی باشد. از طرف دیگر، خدمات بهداشتی خصوصی مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا اما با هزینه بیشتر ارائه می‌دهد.

گزینه‌های بیمه درمانی برای مهاجران و بازدیدکنندگان

مهاجران و بازدیدکنندگان در قبرس شمالی می‌توانند از شرکت‌های بیمه خصوصی بیمه درمانی دریافت کنند. بیمه‌های درمانی می‌توانند هزینه‌های پزشکی مانند بستری، جراحی و دارو را پوشش دهند. برخی از بیمه‌های درمانی همچنین تخلیه اضطراری پزشکی، درمان دندانپزشکی و مراقبت‌های بارداری را پوشش می‌دهند.

انتخاب بیمه درمانی مناسب با نیازهایتان ضروری است. هنگام انتخاب بیمه درمانی، به پوشش، هزینه و شهرت شرکت بیمه توجه کنید. همچنین خواندن دقیق شرایط و ضوابط بیمه نامه ضروری است.

خدمات اورژانس در قبرس شمالی

اگر به کمک پزشکی فوری نیاز دارید، با ۱۱۲، شماره فوریت‌های پزشکی در قبرس شمالی تماس بگیرید. اپراتور چند سوال از شما می‌پرسد تا وضعیت را ارزیابی کند و سپس آمبولانس اعزام می‌کند یا شما را به مرکز پزشکی مناسب ارجاع می‌دهد.

قوانین کشور قبرس شمالی مربوط به کار و اشتغال

اتباع خارجی که قصد دارند برای کار به قبرس شمالی بروند، باید توسط کارفرمایان خود برای مجوز کار از وزارت کار و تامین اجتماعی درخواست دهند و پیش مجوز دریافت کنند. اگر بدون اطلاع وزارتخانه یا قبل یا بعد از تاریخ تعیین شده برای شما وارد یا خارج از جزیره شده باشید، مجوزی که به نام شما توسط کارفرمایتان دریافت شده است، باطل خواهد شد. در صورت شناسایی چنین وضعیتی، مجوز کار صادر نمی‌شود و رد خواهد شد.

طبق قانون مجوز کار برای اتباع خارجی، فردی که برای کار می‌آید باید با پاسپورت معتبر وارد قبرس شمالی شود و ویزای خود را مهر کند. به کارمندانی که با مجوز کار از پیش تعیین شده برای کار می‌آیند، با هدف ذکر شده برای کار (به عنوان مثال، پیشخدمت) و نه هر شغل ناشناخته دیگری اجازه ورود به جزیره داده می‌شود.

اگر یک کارمند خارجی به دلایل کاری قصد آمدن به TRNC را دارد، کارفرما باید از طرف او مجوز اولیه از وزارتخانه دریافت کند. کارفرمایی که مجوز اولیه را به نمایندگی از کارمند دریافت کرده است، باید برای تکمیل مراحل مجوز کار کارمند، ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ورود کارمند به کاندید، به اداره مربوطه وزارتخانه (دفتر منطقه‌ای اداره کار) مراجعه کند و باید این مراحل را حداکثر ظرف ۳۰ روز تکمیل کند. در صورتیکه تقاضای مجوز کار توسط وزارتخانه بررسی و مناسب تشخیص داده شود، مجوز کار به اتباع خارجی داده می‌شود. مجوز کار صادر شده توسط وزارتخانه در پاسپورت کارمند درج می‌شود. این فرآیند که «مهر زدن» نامیده می‌شود در مرکز مجوز کار انجام می‌شود.

لغو مجوز کار چیست؟

حتی اگر مجوز کار دارید، در صورت شروع نکردن به کار در تاریخی که به شما اعطا شده است، یا اگر بعد از شروع کار ادامه ندهید، یا اگر قرارداد استخدام توسط کارفرما یا شما فسخ شود، مجوز کار باطل و توسط وزارتخانه لغو خواهد شد.

مدت اعتبار مجوز کار چقدر است؟

مجوز کار برای مدت حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱ سال صادر می‌شود. اگر بعد از انقضای مجوز کار ۶ ماهه یا ۱ ساله همچنان به کار با همان کارفرما در همان محل کار، تجارت و شغل ادامه دهید، باید مجوز کار تمدید شود.

برای درخواست تمدید، باید دارنده مجوز کار بیش از ۱۳۵ روز در خارج از کشور برای دوره مرخصی یک ساله که منقضی شده است، سپری نکرده باشد. برای تمدید مجوز کار منقضی شده، باید حداکثر تا ۳ ماه (۹۰ روز) از تاریخ انقضا درخواست تمدید ارائه شود. در صورتیکه قبل از اتمام دوره پایانی باشد، تا زمانی که حداکثر ۲ ماه از تاریخ انقضا مجوز کار گذشته باشد، می‌توان درخواست تمدید کرد.

جمع بندی

در این مقاله، ما جامع و واضح به بررسی اصولی از موارد مهمی که باید در مورد قوانین کشور قبرس شمالی در صورت تصمیم به مهاجرت یا اقامت در قبرس شمالی درنظر داشته باشید، پرداختیم. از ویزا و اقامت گرفته تا سلامتی و کار، همه جنبه‌های مهمی که برای زندگی موفق در این کشور نیاز دارید، در اینجا پوشش داده شده است. هر سوالی در مورد مهاجرت و خرید ملک و دریافت اقامت دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت اورنست تماس بگیرید. مشاورین متخصص ما با سال‌ها تجربه آماده پاسخگویی به شما هستند. پس این فرصت مشاوره رایگان را ازدست ندهید. همین حالا تماس بگیرید!

سوالات متداول قوانین کشور قبرس شمالی

هزینه زندگی در قبرس شمالی چقدر است؟

هزینه زندگی در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً پایین است. با این حال، هزینه‌ها می‌تواند بسته به سبک زندگی شما و محل زندگی شما متفاوت باشد. به طور کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه‌های ماهانه خود را بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو باشد.

آیا یادگیری زبان ترکی شمالی برای زندگی در قبرس شمالی ضروری است؟

خیر، انگلیسی به طور گسترده در قبرس شمالی صحبت می‌شود، به خصوص در مناطق توریستی. با این حال، یادگیری برخی از عبارات و اصطلاحات اساسی ترکی شمالی می‌تواند مفید باشد.

آیا مراقبت‌های بهداشتی در قبرس شمالی رایگان است؟

پاسخ: مراقبت‌های بهداشتی دولتی در قبرس شمالی برای شهروندان و ساکنان رایگان است. با این حال، خدمات خصوصی نیز در دسترس است که ممکن است هزینه داشته باشد.

آیا می‌توانم در قبرس شمالی کار پیدا کنم؟

یافتن کار در قبرس شمالی به عنوان یک خارجی می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر به زبان ترکی شمالی صحبت نکنید. با این حال، فرصت‌هایی در برخی از بخش‌ها مانند گردشگری، آموزش و فناوری اطلاعات وجود دارد.

آیا خرید ملک در قبرس شمالی سرمایه گذاری خوبی است؟

پاسخ: قبرس شمالی مقصدی محبوب برای سرمایه گذاران املاک و مستغلات است، زیرا قیمت‌ها نسبتاً پایین و پتانسیل افزایش ارزش وجود دارد. با این حال، قبل از سرمایه گذاری، تحقیقات خود را انجام دهید و از یک مشاور املاک واجد شرایط کمک بگیرید.

آیا رانندگی در قبرس شمالی امن است؟

رانندگی در قبرس شمالی به طور کلی امن است، اما باید از رانندگان تهاجمی و جاده‌های ناهموار آگاه باشید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که در قبرس شمالی در سمت چپ رانندگی می‌کنند.

نوشتهٔ پیشین
شهرهای مناسب برای خرید آپارتمان در قبرس شمالی
نوشتهٔ بعدی
معرفی شهر اسکله در قبرس شمالی و وضعیت کاری
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
خرید-آپارتمان-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟