شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی

شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی چگونه است؟

می‌خواهید در قبرس شمالی ملک بخرید و نگران شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی هستید؟ به تازگی قوانینی در این کشور وضع شده است که به طر چشمگیری از سرمایه شما محافظت می‌کند.

تاریخ غنی، فرهنگ پویا و مناظر زیبا که باعث شده است که سرمایه گذاران خارجی بسیاری را جذب کند. به طوری که در سال‌های اخیر، این کشور به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجران، سرمایه‌گذاران و گردشگران تبدیل شده است. اما اگر به فکر زندگی، کار یا سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا در مورد شرایط اقتصادی، وضعیت کار و امنیت حرید ملک در این منطقه اطلاعات ارزشمند و کلیدی را کسب کنید.

بررسی شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی از نظر بازار کار

یکی از فاکتورهای موثر بر شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی، بازار کار است. بازار کار در قبرس شمال شاهد رشد قابل توجهی درسال‌های اخیر بوده است. دلیل آن هم وجود سرمایه گذاران خارجی، رونق بخش گردشگری و املاک و مستغلات این منطقه است.

فرصت‌های شغلی در قبرس شمالی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی، عبارتند از:

  • گردشگری: به دلیل تعداد توریست‌ها در این منطقه، دور از انتظار نیست که در حوزه هتلداری، رستوران‌داری، راهنمایی تور، و خدمات حمل و نقل شاهد درخواست نیروی کار بود.
  • بخش مهندسی ساختمان و املاک و مستغلات: جذب سرمایه گذاران خارجی باعث رونق بخش املاک و ساخت و ساز شده است. همین امر، منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه‌های ساخت و ساز، مهندسی، و کارگری شده است.
  • فعالیت در بخش کشاورزی: این منطقه در حوزه کشاورزی در حال توسعه است و نیاز به مشاغلی مانند کشاورزی، دامداری، و فرآوری مواد غذایی دارد.
  • فناوری اطلاعات: بخش فناوری اطلاعات قبرس شمالی در حال توسعه است و نیازمند مشاغلی مانند برنامه‌نویسی است.

همچنین بخوانید: وضعیت کار در قبرس شمالی چگونه است؟

شرایط اقتصادی در قبرس شمالی  2024

شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی باعث شده است که درسال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۳.۵ باشد. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ شاهد همین میزان رشد باشیم. از طرفی، میزان نرخ بیکاری در این منطقه در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰درصد بوده است. همچنین میزان تورم ۴ درصدی داشته است.

بیشترین فعالیت اقتصادی در  قبرس شمالی در حوه بازار آزاد است. به عبارت دیگر، گردشگری، صادرات و واردات و کشاورزی بخش عمده ای از اقتصاد این منطقه مدیترانه ای را شامل می‌شود.

در ادامه هر یک از این بخش‌ها را به صورت جدا بررسی می‌کنیم.

  • گردشگری: قبرس آب و هوای مدیترانه ای و دلچسبی دارد. از طرفی تاریخ و فرهنگی غنی دارد که سالان توریت‌های زیادی برای بازدید از آنها به این منطقه می‌آیند که هر ساله شاهد رشد آنها هستیم.
  • صادرات: کشاورزی در این منطقه رونق زیادی دارد. محصولاتی مانند مرکبات، سیب زمینی و جو صادرات می‌شوند.
  • واردات: ماشین آلات، وسایل نقلیه و بسیاری از کالای دیگر را قبرس شمالی از ترکیه و سایر کشورها وارد می‌کند.
  • کشاورزی: این بخش از صنعت قبرس شمالی، نقش مهمی در اقتصاد این منطقه ایفا می‌کنند. محصولاتی مانند مرکبات، سیب زمینی و جو، بیشترین سهم را در این بخش دارند.
  • املاک و مستغلات: هرچه تعداد توریست‌های این منطقه بیشتر می‌شود، بازار این بخش رونق بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید: وضعیت اقتصادی قبرس شمالی

امنیت مالی در قبرس شمالی

آیا قبرس شمالی از امنیت کافی برای سرمایه گذاری برخوردار است؟ شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی شاهد تغییرات زیادی بوده است به ویژه در حوزه بازار املاک این منطقه شاهد بودیم. همین امر شاید سرمایه گذاران خارجی را نگران کند. اما می‌توان گفت تمام این تغییرات در جهت حفظ سرمایه و رشد آن بوده است و قبرس شمالی از مناطق بسیار امن برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

اقدامات دولت برای افزایش امنیت مالی در قبرس شمالی باعث جذب سرمایه گذاران خارجی شده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وضع قوانین جدید برای حفظ حقوق سرمایه گذار و همچنین ساده کردن روند فعالیت تجاری آنها
  • توسعه مناطق آزاد جهت جذب سرمایه گذاران خارجی
  • دولت قبرس شمالی در حال تلاش جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی از نظر خرید ملک

قبرس شمالی از نظر بازار املاک و مستغلات از سوی سرمایه گذاران خارجی، جذاب به نظر می‌رسد. سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ شاهد هجوم قابل توجه سرمایه گذاران به ویژه از اوکراین، ایران و آلمان بود.

در میان تغییرات ژئوپلیتیکی و تغییرات اقتصادی، قبرس شمالی به عنوان سنگر بالقوه برای سرمایه گذاران زیرکی تبدیل شد که به دنبال پناهگاه‌های امن و بازدهی بالا هستند. آمارها تصویر واضحی را نشان می‌دهند: افزایش ۲۰۰ درصدی معاملات املاک مسکونی و جهش ۳۰ درصدی در ارزش فروش مجدد خانه‌های فروخته شده در نیمه اول سال ۲۰۲۲.

شهری مثل ایسکله برای ایرانیان و روس‌ها جذاب است. اما خریداران آلمانی و انگلیسی، املاک نزدیک به مرکز شهر گیرنه، لاپتا و اسنتپه را ترجیح می‌دهند.

پنج دلیل اصلی برای جذب سرمایه گذاران خارجی به قبرس شمالی عبارتند از:

  • کم هزینه، بازده بالا: پیشنهادی سودآور برای سرمایه گذاران.
  • آب و هوای: این منطقه دارای هوای آفتابی و گرم در تمام طول سال است.
  • امنیت: قبرس شمالی به نرخ بسیار پایین جرم و جنایت افتخار می‌کند.
  • دسترسی: موقعیت استراتژیک برای دسترسی آسان از اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه.
  • کیفیت زندگی: ارائه غذاهای تازه و سالم و سبک زندگی آرام و سرزنده.

همچنین بخوانید: قوانین ملکی در قبرس شمالی برای ایرانیان

واحد پولی کشور قبرس شمالی

واحد پول رسمی در قبرس شمالی لیر ترکیه است که هر لیر از ۱۰۰ کوروش جدید تشکیل شده است.

بهتر است زمان سفر به قبرس شمالی با خود پوند به همراه داشته باشید و هر دو یا سه روز آن را در یک صرافی محلی یا بانک در شهرهای بزرگ مثل گیرنه یا فاماگوستا به لیر تبدیل کنید.

سایر ارزها در قبرس شمالی

اگر می‌خواهید برای ویلای خود در قبرس شمالی لوازم تهیه کنید، می‌توانید با پوند، یورو یا لیر ترکیه خرید خود را انجام دهید. با این حال، نرخ ارزی که با پرداخت در یک فروشگاه به پوند یا یورو دریافت خواهید کرد، خیلی خوب نخواهد بود، بنابراین بهتر است در فروشگاه‌های کوچکتر، رستوران‌ها و بازارهای محلی از لیر ترکیه برای پرداخت استفاده کنید.

همچنین خرید و اجاره ملک در قبرس شمالی با واحد پول پوند استرلینگ انجام می‌شود.

کارت‌های اعتباری در قبرس شمالی

اکثر فروشگاه‌های بزرگتر و رستوران‌های شهر کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند، و اکثر آنها از سیستم تراشه و پین برای پرداخت استفاده می‌کنند. می‌توانید از کارت اعتباری انگلستان برای برداشت پول نقد از دستگاه‌های نقدی قبرس شمالی استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی

هزینه زندگی در قبرس شمالی چقدر است؟

هزینه زندگی در قبرس شمالی در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است. با این حال، هزینه‌ها می‌تواند بسته به سبک زندگی شما و محل اقامتتان متفاوت باشد.

آیا پیدا کردن شغل در قبرس شمالی آسان است؟

بازار کار در قبرس شمالی در حال رشد است و فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف مانند گردشگری، املاک و مستغلات، کشاورزی و فناوری اطلاعات وجود دارد.

آیا شرایط اقتصادی و امنیت مالی در قبرس شمالی آنقدر امنیت دارد که در آن سرمایه گذاری کرد؟

قبرس شمالی با وضع قوانین جدید باعث شده است که محیطی امن و پایدار برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند. درواقع، دولت این کشور از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند و قوانین و مقررات روشنی برای حافظت از سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.

واحد پولی قبرس شمالی چیست؟

واحد پولی رسمی قبرس شمالی لیر ترکیه (TRY) است. اما خرید و اجاره ملک با واحد پول پوند معامله می‌شود.

نوشتهٔ پیشین
قوانین ملکی در قبرس شمالی برای ایرانیان
نوشتهٔ بعدی
راهنمای جامع خرید آپارتمان در فاماگوستا قبرس شمالی و قوانین ۲۰۲۴
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟