راهنمای جامع محاسبه مالیات خرید ملک در قبرس شمالی ۲۰۲۴

راهنمای جامع محاسبه مالیات خرید ملک در قبرس شمالی ۲۰۲۴

اگر به خرید ملک در قبرس شمالی فکر می‌کنید، باید با انواع مالیات خرید ملک در قبرس شمالی و هزینه‌های مرتبط با معاملات و مالکیت خانه آشنا باشید. به تازگی، مقررات مالیاتی جدیدی در قبرس شمالی معرفی شده است و آگاهی از این تغییرات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

در این راهنمای جامع، مالیات‌هایی که در زمان خرید ملک از شما دریافت می‌شوند را شرح می‌دهیم و به مالیات‌های اضافی مربوط به نگهداری املاک نیز خواهیم پرداخت.

انواع مالیات ملک در قبرس شمالی

هنگامی که تصمیم به خرید ملک در قبرس شمالی می‌گیرید، باید چندین نوع مالیات را پرداخت کنید. می‌توان مالیات را به دو دسته مالیات خرید ملک در قبرس شمالی و مالیات نگهداری ملک تقسیم کرد.

در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم.

  1. مالیات خرید ملک و مستغلات در قبرس شمالی

این مالیات شامل چهار نوع هزینه تمبر، مالیات ارزش افزوده، ترانسفورماتور و انتقال می‌شود.

مالیات Stamp Duty در قبرس شمالی

مالیات تمبر که یک مالیات اجباری است برای ثبت قرارداد فروش ملک در اداره ثبت احوال پرداخت می‌شود. هزینه آن ۰.۵٪ ارزش ملک در قرارداد است و باید ظرف ۲۱ روز از تاریخ امضای قرارداد پرداخت شود.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

مالیات بر ارزش افزوده ۵٪ از ارزش ملک در قرارداد است که باید ظرف ۳ ماه قبل از دریافت کلید ملک پرداخت شود.

هزینه ترانسفورماتور

این هزینه برای خدمات ضروری مانند برق، آب و خط تلفن است. مبلغ آن حدود ۳۰۰۰ پوند است که باید ظرف ۳ ماه قبل از دریافت کلید ملک پرداخت شود.

مالیات انتقال سند مالکیت قبرس شمالی

این هزینه برای انتقال سند مالکیت به نام خریدار دریافت می‌شود و ۱۲٪ از ارزش خریداری شده ملک براساس ارزش تخمینی محاسبه می‌شود. برای شهروندان خارجی، پرداخت به دو مرحله تقسیم می‌شود: ۶٪ هنگام ثبت ملک و ۶٪ دیگر هنگام انتقال سند.

مالیات بر نگهداری ملک در قبرس شمالی

علاوه بر مالیات خرید ملک در قبرس شمالی ، مالکیت ملک در این منطقه شامل مالیات‌های جاری برای نگهداری نیز می‌شود:

  • مالیات سالانه املاک: این مالیات براساس مساحت فضای سرپوشیده ملک محاسبه می‌شود و نرخ آن ۱.۲۵ لیر ترکیه (معادل ۰.۱ یورو) به ازای هر متر مربع در سال است. تراس‌های باز در محاسبه لحاظ نمی شوند. شما باید این هزینه را سالانه در شهرداری محل سکونت خود پرداخت کنید.
  • مالیات سالانه نظافت: این مالیات هزینه خدماتی مانند نظافت خیابان، دفع زباله و مبارزه با آفات را پوشش می‌دهد. مبلغ این مالیات ثابت و برابر با ۱۰۰ لیر ترکیه است، فارغ از نوع ملک و مجتمع مسکونی.

اطلاعات بیشتر در مورد مالیات ها

  • مالیات بر درآمد اجاره: در صورت اجاره دادن ملک، باید ۱۳٪ از اجاره دریافتی را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کنید.
  • مالیات بر عایدی سرمایه: این مالیات شبیه به مالیات بر درآمد بوده و معمولا توسط فروشندگان ملک در زمان فروش پرداخت می‌شود. این نوع مالیات را در انتهای مقاله معرفی کرده‌ایم.

تغییرات مالیات انتقال سند مالکیت برای سرمایه‌گذاران خارجی در ۲۰۲۴

مالیات بر املاک جدید در قبرس شمالی برای سرمایه گذاران خارجی از ۷ فوریه ۲۰۲۴ تغییر کرده است. در ادامه به بررسی این تغییرات می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: انواع سند ملکی در قبرس شمالی

افزایش مالیات انتقال سند مالکیت

از تاریخ ۷ فوریه ۲۰۲۴، تمامی سرمایه گذاران خارجی، صرف نظر از اینکه قرارداد فروش ملکشان قبل از این تاریخ ثبت شده باشد، هنگام انتقال سند مالکیت به نام خود، باید ۱۲% مالیات بر املاک جدید در قبرس شمالی پرداخت کنند.

دیگر خبری از معافیت مالیاتی برای قراردادهایی که قبل از ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ ثبت شده بودند، نیست. پیش از این، برای این قراردادها مالیات انتقال سند مالکیت ۳% یا ۶% بود.

نحوه پرداخت مالیات

نیمی از مالیات انتقال سند مالکیت (یعنی ۶% از قیمت فروش) باید همزمان با ثبت قرارداد فروش در اداره ثبت اسناد و املاک پرداخت شود.

نصف باقی مانده (یعنی ۶% دیگر) هنگام انتقال سند مالکیت به نام خریدار قابل پرداخت است.

بازگشت‌پذیری مالیات

در صورت باطل شدن قرارداد فروش قبل از انتقال سند مالکیت، ۶% مالیات بر املاک جدید در قبرس شمالی در زمان ثبت قرارداد بازگردانده نمی شود.

نکته مهم این است که در حال حاضر، علاوه بر هزینه تمبر (۰.۵% از قیمت فروش)، خریداران خارجی باید نیمی از مالیات انتقال سند مالکیت (۶%) را هنگام ثبت قرارداد فروش پرداخت کنند.

اگر قرارداد فروش شما قبل از ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ ثبت شده باشد، باز هم مشمول مالیات ۱۲% خواهید شد. هیچ معافیتی برای این قراردادها درنظر گرفته نشده است.

مالیات فروشندگان ملک در قبرس شمالی

فروشندگان ملک در زمان فروش باید مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) پرداخت کنند. میزان مالیات فروش ملک در قبرس شمالی به عواملی مثل اینکه آیا فروشنده شخص حقیقی است یا شرکت، نوع ملک، ارزش آن و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

فروشنده شخصی است یا شرکت

اگر فروشنده شخص باشد و برای اولین بار، قصد فروش خانه یا زمینی زیر یک دونوم (حدود ۱۳۰۰ متر مربع) باشد، معاف از مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. اما در فروش‌های بعدی، اگر ملک کمتر از یک دونوم باشد، شامل ۳.۵٪ مالیات بر عایدی برای کل مساحت زمین خواهد شد. اگر ملک، بیش از یک دونوم باشد، یک دونوم آن معاف از مالیات و باقی زمین مشمول ۲.۸٪ مالیات CGT خواهد بود.

شرکت‌ها نیز به ازای هر فروش ملک موظف به پرداخت ۶.۲۵٪ مالیات هستند.

نوع ملک

مالیات بر عایدی سرمایه در دو ملک مسکونی و تجاری یکسان هستند. البته وجود درختان زیتون یا خرنوب می‌تواند بر نرخ مالیات تاثیر بگذارد.

ارزش ملک

این مورد بر مالیات بر عایدی سرمایه تاثیری نمی‌گذارد.

۴. سایر مالیات‌های زمان فروش ملک

  • مالیات تمبر: ۰.۵٪ از ارزش فروش، قبل از ثبت پرداخت می‌شود.
  • مالیات بر ارزش افزوده (VAT): ۵% فقط برای املاک نوساز اعمال می‌شود. البته می‌تواند بنا به توافق این هزینه توسط خریدار پرداخت شود.

جمع بندی

درک مالیات خرید ملک در قبرس شمالی و پیامدهای آنها هنگام خرید، فروش و مالکیت ملک در قبرس شمالی بسیار مهم است. تغییرات اخیر در مقررات مالیاتی با هدف ایجاد درآمد برای دولت و تشویق رشد در بخش املاک و مستغلات صورت گرفته است. بنابراین، آگاهی از این تعهدات مالیاتی می‌تواند به شما در تصمیم گیری‌های مالی آگاهانه و بودجه بندی مناسب کمک کند. البته توجه به تمامی نکات فقط نیازمند تخصص و تجربه در زمینه ملک ر قبرس شمالی است. بنابراین از این مقاله به عنوان راهنمای اولیه جهت اطلاع از هزینه‌ها استفاده کنید و در زمان خرید فقط از مشاورین ما در اِوِرنِست کمک بگیرید.

سوالات متداول مالیات خرید ملک در قبرس شمالی

آیا خرید ملک در قبرس شمالی ارزش دارد؟

خبر خوش برای سرمایه‌گذاران، خرید ملک در قبرس شمالی امن‌تر از همیشه است. با گذشت سال‌ها، قوانین و مقررات جدیدی برای خرید ملک در قبرس شمالی وضع شده است که این امر، خرید ملک در این کشور را امن‌تر و کم ریسک‌تر کرده است.

هزینه خرید خانه در قبرس شمالی چقدر است؟

قیمت خرید خانه در قبرس شمالی از ۷۰ هزار پوند شروع می شود. این مبلغ برای استودیو است که علاوه بر این هزینه باید مالیات خرید ملک در قبرس شمالی را هم درنظر بگیرید.

حقوق مالکیت ملک در قبرس شمالی چیست؟

پس از خرید ملک در قبرس شمالی و ثبت اسناد در سازمان ثبت اسناد و املاک، شما به عنوان مالک قانونی، تمام حقوق مالکیت کامل، سکونت و اجاره ملک، انتقال مالکیت را دارید و می‌توانید از آن به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده کنید.

نوشتهٔ پیشین
تفاوت خرید واحدهای پیش فروش و آماده
نوشتهٔ بعدی
راهنمای جامع خرید خانه ارزان در قبرس شمالی
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟