خرید زمین در قبرس شمالی

راهنمای کامل خرید زمین در قبرس شمالی

بسیاری از مردم دنیا این روزها تمایل به مهاجرت به قبرس دارند. سرمایه‌گذاری و خرید زمین در قبرس شمالی یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به قبرس شمالی است. با این کار، نه تنها ویزای اقامت دائم در قبرس را دریافت می‌کنید، بلکه می‌توانید از تسهیلات وام بانکی برای خرید ملک نیز بهره‌مند شوید.

مهم‌ترین نکته در طی کردن این فرآیند، بهره‌مندی از مشاوره مناسب است. مشاوران ما در شرکت املاک و مستغلات اورنست می‌توانند همیشه بهترین گزینه‌های موجود را با توجه به شرایط خاص شما ارائه دهند.

برای دریافت اطلاعات جامع‌تر در مورد مراحل و شرایط خرید زمین در قبرس شمالی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بر اساس قانون “تملک اموال غیرمنقول و اجاره بلندمدت (اتباع خارجی)” مصوب سال 2008، اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی با اخذ مجوز از شورای وزیران و طی مراحل قانونی، مجاز به خرید اموال غیرمنقول یا اجاره بلندمدت زمین در قبرس شمالی خواهند بود.

مراحل قانونی خرید زمین در قبرس شمالی

اتباع خارجی متقاضی خرید یا اجاره ملک در قبرس شمالی، موظف به ارائه درخواست به وزارت داخله و اخذ مجوز از شورای وزیران پس از بررسی‌های لازم توسط این وزارتخانه هستند. این فرآیند به طور معمول 3 تا 6 ماه به طول می‌انجامد.

مراحل خرید زمین در قبرس شمالی

شرایط خرید زمین در قبرس شمالی

با توجه به قوانین موجود، اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی در صورت رعایت الزامات قانونی، امکان تملک اموال غیرمنقول یا اجاره بلندمدت زمین را خواهند داشت. طبق مصوبه شورای وزیران در سال 2018، برخی از محدودیت‌های ذکر شده در قانون تا زمان اصلاح مجدد آن، تا حدی تعدیل شده است.

خرید زمین در قبرس شمالی شرایط زیر را دارد:

  • اتباع خارجی مجاز به خرید حداکثر 1 دونوم زمین خالی هستند.
  • امکان خرید یک ملک تا سقف 5 دونوم با شرط وجود تنها یک واحد مسکونی برای اتباع خارجی امکان پذیر است. در صورت استقرار ملک در یک مجتمع، محدودیتی برای مساحت زمین وجود نخواهد داشت.
  • طبق قانون مصوب سال 2008، اتباع خارجی صرفاً مجاز به خرید یک واحد مسکونی بودند، اما این تعداد با مصوبه شورای وزیران در سال 2018 به 3 واحد افزایش یافته است (تا زمان اصلاح مجدد قانون). با توجه به شرایط فعلی، افراد خارجی می‌توانند از حق خرید ملک به صورت آپارتمان دوم و سوم نیز استفاده کنند. زن و شوهر با نام خانوادگی مشترک به عنوان یک نفر تلقی شده و فرزندان از حق مالکیت مجزا از والدین خود برخوردار نیستند.
  • اتباع خارجی صرفاً قادر به خرید یک زمین شخصی خالی، یک زمین با ملک یا یک ملک در قالب یک مجتمع بوده و حق خرید یا ساخت ملک یا واحد دیگر را نخواهند داشت.
  • انتقال ملک ثبت شده یا اجاره ای به خویشاوندان تا درجه دو و همچنین فروش یا رهن آن به فرد خارجی دیگر، با اخذ مجوز و با اطلاع وزارتخانه امکان پذیر خواهد بود.

همچنین بخوانید: سرمایه‌ گذاری در قبرس شمالی

شرایط دیگر خرید زمین در قبرس شمالی توسط خارجی ها

  • ثبت قراردادهای خرید ملک توسط اتباع خارجی در اداره ثبت منطقه مربوطه حداکثر ظرف 30 روز الزامی است.
  • به دلایل امنیتی، خرید ملک در برخی مناطق خاص (مانند مناطق نظامی) را برای اتباع خارجی ممنوع کرده است. حداقل فاصله قابل قبول برای خرید ملک در این مناطق 300 متر است، البته به شرطی که سایر قوانین نیز رعایت شده باشد. لذا بررسی موقعیت ملک قبل از هرگونه اقدام، ضروری است.
  • بر اساس قانون، شورای وزیران اختیار محدود کردن خرید ملک توسط اتباع خارجی را در شرایط خاص دارا است.
  • لازم به ذکر است که طبق قانون، شرایط ذکر شده در خصوص خرید اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی، در صورت شراکت با یک شهروند قبرس شمالی که مالک 51 درصد سهام شرکت باشد، قابل اعمال نخواهد بود و این افراد از محدودیت‌ها و رویه‌های مربوطه معاف هستند.

نکات مهم برای خرید زمین و ملک در قبرس شمالی

به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در فرآیند خرید ملک در قبرس شمالی، توجه به موارد ذیل حائز اهمیت است:

  1. وضعیت مالکیت

پیش از اقدام به خرید، لازم است وضعیت مالکیت ملک به طور دقیق مشخص شود. اعم از اینکه ملک متعلق به یک شخص واحد باشد یا مالکیت آن به صورت مشترک باشد.

  1. بررسی محدودیت‌ها

استعلام از اداره اسناد و املاک در خصوص وجود هرگونه محدودیت مانند وام، مالیات معوقه و یا موانع حقوقی و شرایط شخصی فروشنده که مانع از انتقال سند ملک می­‌شود، ضروری است.

  1. همکاری با افراد و شرکت‌های معتبر

انتخاب افراد و شرکت‌های معتبر و شناخته شده در این زمینه، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، ترجیحاً با سازندگانی که عضو انجمن پیمانکاران ترک قبرسی (CTBCA) بوده و دارای تاییدیه کمیسیون ساخت و ساز باشند، همکاری شود.

  1. تنظیم قرارداد در دفتر اسناد رسمی و اخذ مشاوره حقوقی

تایید قرارداد در یک دفتر اسناد رسمی معتبر و اخذ مشاوره حقوقی از یک وکیل متخصص، پیش از امضای قرارداد، امری ضروری است. این اقدام به منظور حفظ حقوق قانونی طرفین قرارداد صورت می‌پذیرد.

  1. مشخصات فنی ملک

اطلاع و درک کامل از تمام مشخصات فنی و جزئیات پروژه مربوط به ملک مورد نظر، پیش از امضای قرارداد الزامی است. لازم به ذکر است که قرارداد پس از امضا برای هر دو طرف الزام‌آور خواهد بود.

  1. مجوز ساخت (برای املاک در حال ساخت)

در خصوص املاکی که هنوز به طور کامل ساخته نشده‌‌اند، اخذ مجوز ساخت پروژه از سوی سازنده، ضروری است.

  1. شرایط املاک ساخته شده

برای املاکی که به طور کامل ساخته شده‌‌اند، باید مشخص شود که آیا ملک مورد نظر یک واحد مستقل است یا خیر و شرایط انتقال سند به چه صورت خواهد بود. در مورد املاکی که هنوز در قالب یک پروژه تفکیکی هستند، اخذ مجوز ساخت پروژه از سوی شرکت سازنده، ضروری است.

  1. اهمیت تنظیم قرارداد دقیق

در صورت بروز هرگونه اختلاف در خصوص ملک، تنها در صورت وجود یک قرارداد دقیق، کامل و از نظر قانونی صحیح، امکان مراجعه به مراجع قضایی به صورت حقوقی و قابل اتکا وجود خواهد داشت. این امر از سوء استفاده احتمالی فروشنده جلوگیری خواهد کرد.

  1. شفافیت مالی در قرارداد

شرح کامل جزئیات و ارقام مربوط به قیمت نهایی فروش ملک در قرارداد، ضروری است. همچنین، هرگونه تعهدی که به خریدار داده می‌شود باید در متن قرارداد ذکر شده و پس از امضای قرارداد، تمام هزینه­‌های مرتبط با آن پرداخت و ظرف مدت 30 روز برای ثبت رسمی به اداره اسناد و املاک مراجعه شود.

همچنین بخوانید: قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

مراحل خرید ملک در قبرس شمالی و اخذ اقامت

روند خرید ملک در قبرس شمالی را با هم دنبال می‌کنیم:

پیدا کردن یک مشاور املاک معتبر

اولین قدم شما برای شروع فرآیند خرید ملک در قبرس شمالی، پیدا کردن یک مشاور املاک معتبر است. یک بنگاه قابل اعتماد، دانش عمیقی از بازار محلی خواهد داشت و به شما در پیدا کردن ملکی که مطابق با نیازها و ترجیحات شما باشد کمک خواهد کرد.

پیدا کردن ملک ایده آل

با همکاری با مشاور املاک انتخابی خود، می‌توانید جستجوی خود را برای یافتن ملک ایده آل آغاز کنید. نیازهای خود را به طور واضح بیان کنید، خواه خانه، آپارتمان یا زمین باشد، به همراه موقعیت مکانی، اندازه و بودجه مورد نظر شما. مشاور لیستی از املاکی که مطابق با معیارهای شماست را برایتان تهیه خواهد کرد.

همکاری با یک وکیل معتبر

هنگامی که ملکی را که مورد علاقه شماست شناسایی کردید، ضروری است از خدمات یک وکیل معتبر استفاده کنید. وکیل مجرب، شما را در جنبه‌های حقوقی فرآیند خرید راهنمایی می‌کند و تضمین کننده یک معامله درست است. آنها از منافع شما محافظت می‌کنند، قراردادها را بررسی می‌کنند و به هر گونه مسائل حقوقی رسیدگی می‌کنند.

انجام بازرسی دقیق

قبل از هر اقدامی، وکیل شما یک فرآیند بازرسی دقیق (Due Diligence) را روی ملک انجام خواهد داد. این کار شامل تأیید صحت مالکیت، اطمینان از نبود بدهی‌های معوق یا اختلافات حقوقی مرتبط با ملک می‌شود. انجام بررسی‌های کامل برای کاهش هرگونه ریسک احتمالی ضروری است.

امضای توافقنامه رزرو

با تکمیل بازرسی دقیق و رضایت شما از ملک، زمان آن فرا رسیده است که فرآیند خرید را پیش ببرید. برای رزرو کردن ملک، باید توافقنامه رزرو را امضاء کنید و پیش پرداخت را نیز واریز کنید. توافقنامه رزرو، شرایط و ضوابط خرید، از جمله قیمت توافق شده و جدول پرداخت را مشخص می‌کند.

امضای قرارداد فروش

در مهلت توافق شده در توافقنامه رزرو، باید مابقی قیمت خرید را تسویه کنید و قرارداد فروش را امضا کنید تا مالک قانونی ملک شوید. وکیل شما جزئیات را در اختیارتان قرار داده و شما را در فرآیند پرداخت راهنمایی خواهد کرد. پایبندی به شرایط توافق شده برای اطمینان از انتقال مالکیت بدون مشکل، بسیار مهم است.

درخواست مجوز خرید

اگر شهروند قبرس شمالی نیستید، برای انتقال سند مالکیت نیاز به کسب مجوز از شورای وزیران دارید. وکیلتان شما را در طی این فرآیند راهنمایی می‌کند و مطمئن می‌شود که درخواست‌های لازم را تکمیل کرده و طبق قوانین پیش می‌رود.

انتقال سند مالکیت

هنگامی که مجوز خرید زمین در قبرس شمالی آماده شد، می‌توانید با مرحله بعدی انتقال سند مالکیت به نام خود ادامه دهید. برای شروع این فرآیند، باید برای انتقال سند در اداره ثبت اسناد درخواست دهید. لازم به ذکر است که این فرآیند معمولاً زمان قابل توجهی، بین 6 تا 12 ماه، به طول می‌انجامد.

نحوه اخذ اقامت از طریق خرید زمین در قبرس شمالی

از مزایای خرید ملک در قبرس شمالی اخذ اقامت برای مالک و خانواده اوست. اقامت در قبرس شمالی در مقایسه با بسیاری از کشورها، به طرز شگفت انگیزی راحت و بی دردسر است. بر خلاف برخی دیگر از کشورها، در قبرس شمالی نیازی به گذراندن آزمون برای دریافت اقامت نیست. همچنین هیچ الزامی برای حداقل ارزش ملک (به جز مساحت حداقل 17 متر مربع)، تأسیس شرکت یا محدودیت زمانی برای اقامت در این کشور وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت پس از خرید زمین در قبرس شمالی، عبارتند از:

  • سند مالکیت ملک (دِید)
  • قرارداد خرید ملک

البته به مدارک دیگری مانند بیمه درمانی و گواهی بیمارستان هم نیاز خواهید داشت.

  • اقامت در سه سال اول: در سه سال اول، اقامت یک ساله به شما تعلق خواهد گرفت.
  • اقامت پس از سه سال: پس از دریافت سه مجوز اول، به شرطی که وام ملک به طور کامل پرداخت شده باشد، اقامت شما برای دو سال صادر می‌شود.

اعضای خانواده فرد خارجی که دارای اقامت هستند نیز به راحتی می‌توانند این مدرک را دریافت کنند. فرزندان زیر 18 سال و افراد دارای معلولیت که در قبرس شمالی به همراه والدین یا سرپرستان خود زندگی می‌کنند، نیازی به گذراندن مراحل درخواست اقامت ندارند. اقامت آنها به طور خودکار به محض دریافت اقامت توسط والدین یا سرپرستان قانونی شان صادر می‌شود.

با داشتن کارت اقامت، می‌توانید بدون نیاز به ترک کشور، برای مدت اعتبار آن در قبرس شمالی اقامت داشته باشید.

اگر کارت اقامت شما در حال منقضی شدن است، سعی کنید از 60 روز قبل از باطل شدن کارت قبلی، برای تمدید آن اقدام کنید.

قیمت خرید زمین در قبرس شمالی

قیمت خرید زمین در قبرس شمالی به عوامل مختلفی از جمله موقعیت، فاصله از دریا و نوع کاربری آن بستگی دارد.

  • زمین‌های ساحلی:
  • شهر گیرنه و فاماگوستا: بطور میانگین حداقل ۲۰۰ پوند (حدود ۱۴ میلیون تومان) برای هر متر مربع
  • سایر مناطق: قیمت‌ها به طور قابل توجهی پایین‌تر هستند.
  • زمین‌های غیر ساحلی:
    • روستاها: بطور متوسط ۴۰ پوند (حدود ۲.۸ میلیون تومان) برای هر متر مربع
    • مناطق دورتر: قیمت‌ها حتی می‌تواند به کمتر از ۲۰ پوند (حدود ۱.۴ میلیون تومان) برای هر متر مربع برسد.

هزینه‌های جانبی خرید زمین ملک در قبرس شمالی

  • هزینه تمبر طبق قرارداد فروش (خریدار پرداخت می‌کند): 0.5 درصد
  • هزینه انتقال سند ملک (خریدار پرداخت می‌کند): 4 درصد برای زمین یا قطعه زمین.
  • مالیات بر ارزش افزوده (VAT): 5 درصد از ارزش ملک (در صورتی که فروشنده شرکت یا فردی با فعالیت تجاری باشد، خریدار مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند. در غیر این صورت، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی شود.)
  • مالیات تکلیفی (پرداخت کننده بستگی به نوع فروشنده دارد):
  • فروشنده شرکت یا فرد با فعالیت تجاری: 4 درصد
  • فروشنده غیرتجاری: 2.8 درصد

قیمت خرید زمین تجاری در قبرس شمالی و همچنین مسکونی معمولا از قیمت خرید زمین کشاورزی در قبرس شمالی بیشتر است.  به عنوان مثال، یک زمین ساحلی به مساحت 100 متر مربع در شهر گیرنه می‌تواند قیمتی حدود 20,000 پوند (حدود 140 میلیون تومان) به ازای هر مترمربع داشته باشد. اما یک زمین کشاورزی به مساحت 1000 متر مربع در یک روستای دور افتاده می‌تواند قیمتی حدود 4,000 پوند به ازای هر مترمربع داشته باشد.

جمع بندی

خرید زمین در قبرس شمالی شرایط و مراحلی دارد که در این مقاله به طور کامل به آن پرداختیم. اما قبل از هر اقدامی فراموش نکنید با مشاورین مجرب تماس بگیرید تا با توجه به تجربات و جدیدترین قوانین بتوانند به شما راهنمایی کنند. برای این کار کافی است که با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و با متخصصین اورنست در ارتباط باشید.

سوالات متداول خرید زمین در قبرس شمالی

شرایط خرید زمین در قبرس شمالی چیست؟

  • حداقل 18 سال سن
  • داشتن پاسپورت معتبر

مدارک لازم برای خرید زمین در قبرس شمالی کدام است؟

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک عدم سوء پیشینه
نوشتهٔ پیشین
راهنمای اقامت قبرس شمالی با خرید ملک ۲۰۲۴
نوشتهٔ بعدی
قیمت اجاره خانه در قبرس شمالی
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
خرید-آپارتمان-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟