حقایقی جالب درباره قبرس شمالی

حقایقی جالب درباره قبرس شمالی

بدون شک افراد زیادی هستند که دوست دارند به نقاط مختلف جهان سفر کنند و با آداب‌ و رسوم مردم آن مناطق آشنا شوند. همچنین بسیاری از مردم هستند که به دنبال ماجراجویی و یا اتفاقات گذشته در یک سرزمین می‌گردند؛ ما در این مقاله می خواهیم درباره قبرس شمالی که یکی از هیجان انگیز ترین کشورهای جهان است صحبت کنیم و حقایق جالب درباره‌ی آن را برای شما بازگو کنیم.

قبرس شمالی، کشوری که به دلایل مختلف مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع‌شده است و هر ساله گردشگران بسیاری به این نقطه از جهان سفر می‌کنند و به گشت‌وگذار و دیدن از این شهر می‌پردازند. تحقیقات بسیاری نشان می دهند که مردم، بیشتر از کشور و شهرهایی بازدید می کنند که در آن‌ها نشانه‌ای از آثار تاریخی، آب‌وهوای مناسب، مناطق گردشگری جالب و هزاران امکانات دیگر وجود داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد، این مقاله در جهت بیان حقایقی جالب درباره‌ قبرس شمالی برای شما عزیزان تولید شده است؛ دانستن برخی از مسائل و ویژگی‌های یک کشور باعث می‌شود که شما در هنگام ورود به آن کشور احساس راحتی بیشتری داشته باشید و راحت‌تر بتوانید با مردم آن ناحیه ارتباط برقرار کنید. 

بنابراین، به شما پیشنهاد می‌دهیم فارغ از نوع سفرتان که می‌تواند کاری، گردشگری، تجاری، درمانی و … باشد، دانستن این حقایق جالب درباره قبرس شمالی، می تواند به شما کمک کند که سفر خوبی را برای خود رقم بزنید.

همچنین بخوانید: راهنمای کامل زندگی در قبرس شمالی

معرفی کشور قبرس (Cyprus)

قبرس را می‌توان یکی از کشورهای خاورمیانه به‌حساب آورد که در آب‌های مدیترانه و در نزدیکی کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان قرار گرفته است. قبرس از آن دسته کشورهایی به‌حساب می‌آید که حقایق جالبی درباره آن به گوش می‌رسد که در برخی از موارد می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. بنابراین در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با حقایق جالب درباره قبرس شمالی آشنا شوید.

خلاصه‌ای درباره ویژگی‌های کشور قبرس

قبرس یک جزیره‌ی بزرگ در آب‌های مدیترانه به‌حساب می‌آید که پایتخت آن لفکوشا دارد. همچنین موقعیت جغرافیایی این کشور به‌گونه‌ای است که توانسته با بسیاری از کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند. در بسیاری از موارد دیده‌ شده است که قبرس به‌عنوان یک کشور میانجی گر، دست به اقداماتی در زمینه‌ی سیاست زده است و به همین سبب، آن را یک کشور مهم در منطقه خاورمیانه می‌شناسند.

یکی از مهم‌ترین حقایقی که خوب است راجع به قبرس شمالی بدانید، مساحت آن است. مساحت زیاد این کشور سبب شده تا این جزیره رتبه‌ی سومین جزیره‌ی بزرگ در مدیترانه را برای خود به دست آورد. یعنی می‌توان گفت قبرس پس از دو جزیره‌ی دیگر در مدیترانه که آن‌ها را با نام های ساردینیا و سیسیل (Sardinia & Sicily) میشناسند، قرار دارد.

نوع حکومت قبرس 

زمانی که نوبت به بررسی حقایق جالب درباره قبرس می‌رسد، باید به نوع حکومتی که در آن برقرار است نیز پرداخت. قبرس را می‌توان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد. 

بخش شمالی آن‌که به قبرس شمالی معروف است، تحت کنترل و نظارت دولت ترکیه است؛ به همین سبب به بخش‌های شمالی آن “جمهوری ترکی قبرس شمالی” گفته می‌شود.

البته باید این نکته را اضافه کرد که این موضوع را فقط دولت ترکیه قبول دارد و به رسمیت می شناسد. بسیاری از مردم از قبرس شمالی، به‌عنوان قبرس اشغالی یاد می‌کنند.

تاریخچه‌ای کوتاه از قبرس شمالی

شاید تا الان برایتان این سوال پیش‌آمده باشد که چرا قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌شده است؟ باید گفت داستان از سال 1974 شروع می‌شود؛ سالی که یونان تصمیم گرفت این کشور را به طور کامل تحت سلطه خود در بیاورد. اما زمانی که به این کشور لشکرکشی کرد، در منطقه‌ای به ارتش ترکیه برخورد و نتوانست به‌طور کامل این جزیره را تصرف کند. در پایان، میان این دو کشور آتش‌بس اعلام شد و قبرس شمالی به‌عنوان یک بخش مستقل شمرده شد که تحت نظر دولت ترکیه قرار گرفت.

بررسی قبرس شمالی از لحاظ آب و هوایی

قبرس شمالی که در 70 کیلومتری جنوب ترکیه، 100 کیلومتری غرب سوریه و همچنین 320 کیلومتری مصر واقع‌شده است، مرزی بین آسیا و اروپا به‌حساب می‌آید. آب‌وهوای این کشور را می‌توان در اکثر شرایط، مدیترانه‌ای دانست و می‌توان گفت این جزیره تابستانی طولانی و زمستانی کوتاه دارد. 

میانگین درجه‌ی دما در این کشور، چیزی حدود 19 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. اگر شما قصد رفتن به قبرس شمالی را دارید، می‌توانید فاصله‌ی زمانی بین آوریل تا نوامبر را انتخاب کنید و به تفریح و شنا در این ناحیه بپردازید.

زبان مورد استفاده مردم قبرس شمالی

یکی از حقایق جالب درباره قبرس شمالی را می‌توان زبان مردم این کشور در نظر گرفت. مردم این کشور به زبان ترکی صحبت می کنند، اما چیزی که ممکن است شما را شگفت زده کند، تسلط مردم به زبان انگلیسی است. شما در بخش‌های مختلف این کشور افرادی را می‌بینید که می توانند به‌خوبی با شما به زبان انگلیسی صحبت کنند. همچنین علامت هایی که در قبرس شمالی خواهید دید، به زبان‌های ترکی، انگلیسی و گاهی یونانی است.

ممنوعیت عکاسی در برخی از مناطق قبرس شمالی

شما در قبرس شمالی، ارتش ترکیه را مشاهده خواهید کرد که سربازان آن مناطق مختلف در حال گردش و باز‌رسی محیط هستند. ممکن است شما هنگامی‌که در حال گشت‌وگذار در این مناطق هستید، با این دسته از سربازان روبه‌رو شوید. در این مکان ها باید به اطراف به‌خوبی نگاه کنید و مطمئن شوید تابلوی قرمزی که ممنوعیت استفاده از دوربین تلفن همراه و دوربین را نشان می‌دهد، وجود نداشته باشد.

از مناطقی که عکس‌برداری در آن به‌شدت منع شده است را می‌توان شهرک ارواح موسوم به واروشا نام برد. این منطقه قبل از سال 1974 یک ساحل گردشگری محسوب می‌شد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کرد؛ اما پس‌ازآنکه موردحمله‌ی ارتش یونان قرار گرفت، به یک شهر متروکه تبدیل شد و دولت بازدید از آن را برای عموم منع کرد.

امنیت قبرس شمالی

شاید پیش خودتان فکر کنید، ازآن‌جهت که قبرس شمالی موردحمله و تنش‌های زیادی واقع‌شده است، یک کشور با امنیت ضعیف باشد. اما باید گفت حقیقت این‌طور نیست و این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. شما آمار چندان زیادی از جرم و جنایت را در این بخش نمی‌بینید درصورتی‌که گفته می‌شود در قبرس جنوبی اوضاع به این خوبی نیست.

وجود بیش‌ازحد سگ و گربه در قبرس شمالی

رفتار مردم قبرس شمالی با حیوانات را می‌توان از بهترین رفتارها در نظر گرفت. بنابراین، شما می‌توانید تعداد زیادی از گربه‌ها و سگ‌ها را در سطح شهر مشاهده کنید. البته حضور آن‌ها فقط به سطح خیابان و شهر محدود نمی‌شود و شما ممکن است آن‌ها را در سوپرمارکت، رستوران‌ها و مکان های دیگر نیز ببینید. جالب است بدانید که گربه ها بیش از 9000 سال است که در جزیره قبرس زندگی می کنند. 

لازم به ذکر است که این حیوانات از لحاظ سلامتی مشکلی ندارند. اما ممکن است شما گاهی اوقات گونه‌ای از آن‌ها را ببینید که با یک برچسب از دیگر افراد دسته جداشده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده‌ی آن است که این حیوان از بیماری خاصی رنج می‌برد.

غذاهای لذیذ قبرس شمالی

غذاهایی که در این قبرس شمالی طبخ می‌شود را می‌توان ترکیبی از غذاهای مدیترانه‌ای و آسیای شرقی در نظر گرفت. همچنین معمولاً در کنار غذا ها، انواع مختلف آب‌میوه مانند نوشیدنی لیمو را صرف می‌کنند.

 در قبرس شمالی می‌توانید انواع مختلفی از غذاهای سنتی را مشاهده کنید که به‌طورمعمول شامل مولوهیا (مرغ یا گوشت دنده) است که به‌صورت کباب شده به مصرف مشتریان می‌رسد. همچنین در این کشور غذاهای متنوع دیگری پخته می‌شود که مورد محبوبیت افراد مختلف واقع می‌شوند.

اگر بخواهیم برای شما یکی از این غذاها را معرفی کنیم، می‌توانیم به Meze که معروف‌ترین غذای این منطقه به‌حساب می‌آید، اشاره کرد که می‌تواند در حالت‌های مختلف طبخ شود و پایه‌ی اصلی آن را می‌توان گوشت مرغ و ماهی در نظر گرفت.

قرار گرفتن قبرس شمالی در رنکینگ‌های جهانی

این روزها که بیشتر مناطق جهان از نرخ بیکاری در کشورشان اذیت می‌شوند، قبرس شمالی توانسته است این نرخ را به 3 درصد برساند. این در حالی است که نرخ بیکاری در کشورهایی چون کانادا و انگلستان 8 تا 9 درصد است.

قبرس شمالی را می‌توان یکی از رتبه‌های خوب در زمینه‌ی نفت و گاز به‌حساب آورد. این رتبه به‌طوری است که اگر چند سال دیگر به همین روند ادامه پیدا کند، قبرس شمالی در حقیقت به یکی از ثروتمندترین کشورها تبدیل می‌شود.

این کشور از لحاظ فعالیت‌های تجاری نیز از جایگاه خوبی برخوردار است، البته این موضوع از موقعیت جغرافیایی خوب قبرس شمالی نیز تاثیر می‌پذیرد، چراکه به سبب رفت‌وآمدهایی که از طریق دریا انجام می‌شود بسیاری از افراد به یک تجارت خوب دست پیدا کردند.

عجایب و شگفتی‌های قبرس شمالی

در قبرس شمالی، شبه‌جزیره‌ای به نام آکاماس واقع‌شده است که یکی از مناطق گردشگری به‌حساب می‌آید و مردم بسیاری برای مشاهده‌ی آن به قبرس شمالی سفر می‌کنند. در این شبه‌جزیره افراد زیادی ساکن نیستند و شما بیشتر شاهد گردشگران در این منطقه هستید که با استفاده از دوچرخه مشغول به گشت‌وگذار هستند.

یکی دیگر از حقایق جالبی که درباره‌ی این کشور وجود دارد، پارک آبی اختاپوس که یک پارک بسیار بزرگ به‌حساب می‌آید، است. طراحی این پارک به‌گونه‌ای است که برای استفاده‌ی کودکان طراحی‌شده است که دارای جاذبه‌های زیبایی است، همچنین در این پارک شما می‌توانید از حیات‌وحش نیز عکس‌برداری کنید. بازدید از لاک‌پشت‌ها در این منطقه، یکی دیگر از تفریحات مهیج و دل‌انگیز به‌حساب می‌آید.

حقایق کوتاه و جالب درباره قبرس شمالی

  • در قبرس شمالی هیچ‌گاه زودتر از میزبان، غذای خود را شروع نکنید.
  • غذا را به‌اندازه بکشید؛ چرا که اگر غذا در ظرف شما باقی بماند، بی‌احترامی محسوب می‌شود.
  • از دادن گل سوسن به عنوان هدیه خودداری کنید، چرا که معنای خوبی ندارد.
  • اگر از کسی هدیه‌ای دریافت کردید، در همان لحظه آن را باز نکنید.
  • شواهد باستان شناسی نشان می دهد که مردم از 10000 سال پیش در قبرس شمالی زندگی می کردند.
  • قبرس شمالی شهر ارواح خود را دارد که با نام Varosha شناخته می شود و بخشی از Famagusta قدیمی است.
  • لاک پشت ها هرسال تخم های خود را در قبرس شمالی می گذارند.
  • 6 قلعه صلیبی در قبرس شمالی وجود دارد که آن را به یک مکان باشکوه تبدیل کرده است.
  • بزرگترین پرچم جهان در قبرس شمالی است که در کوههای کرنیا (kyrenia) نقاشی شده است که منظره ای شگفت انگیز را ایجاد کرده است.

همان‌طور که مطالعه کردید، حقایق جالبی درباره قبرس شمالی وجود دارد که می‌تواند هر فردی را از هرجای دنیا به‌سوی خود جذب کند. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات جامعی درباره این کشور در اختیارتان قرار داده باشیم.

نوشتهٔ پیشین
قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی ؟
نوشتهٔ بعدی
سرمایه‌ گذاری در قبرس شمالی
خرید-ملک-در-قبرس-شمالی
خرید-ویلا-در-قبرس-شمالی
× چطور میتونم کمکتون کنم؟